Dieselwagens blijven wegen op onze lucht
Luchtkwaliteit in België. Foto: ds-infografiek

Waar men gaat langs Vlaamse wegen, komt men stikstofdioxide tegen. De boosdoeners zijn in de eerste plaats dieselwagens. Met fijn stof gaat het in België wel de goede kant op.

Op basis van resultaten uit automatische meetstations en bijkomende modelberekeningen maken de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (Vito) en de Intergewestelijke Cel voor Leefmilieu (Ircel-Celine) elk jaar een nieuwe kaart waarop de Belgische luchtkwaliteit vrij gedetailleerd wordt weergegegen. De resultaten voor 2013 – de meest recente beschikbare gegevens – zijn net online geplaatst, meldt Brussel Nieuws.

Opvallend: op de kaart met NO2 tekenen de drukke nationale verbindingswegen zich duidelijk af. Vooral de Antwerpse en Brusselse Ring kleuren donkerrood. Ook de E17 en de E19 vallen gemakkelijk te onderscheiden.

Diesel

Stikstofoxide is schadelijk voor het milieu en gevaarlijk voor de luchtwegen. Het wordt, zoals de kaart duidelijk aangeeft, vooral geproduceerd door verkeer. ‘De uitstoot van benzinewagens is beperkt. Het zijn vooral de dieselrijders’, zegt Frans Fierens, expert luchtvervuiling van Ircel.

‘Nieuwe dieselwagens produceren evenveel stikstofoxide als oudere modellen. De normen die Europa de autoconstructeurs oplegt, zijn weinig realistisch. Ze laten die wagens tergend traag optrekken op de testbank, monteren de airco eruit. Zo is het niet moeilijk om de normen te halen.’

Fijn stof

Wat betreft fijn stof is er wel een dalende trend, zegt Fierens. ‘De emissiereducerende maatregelen die Vlaanderen en Europa opleggen, werpen hun vruchten af. De kaart voor fijn stof met deeltjes die kleiner zijn dan 2,5 micrometer (PM2,5) toont vooral hogere concentraties langs de ringwegen van Brussel en Antwerpen.

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in