Ook vrouwen drinken graag bier
Foto: (VLAM)

Bier drinken, het voorrecht van bouwvakkers en andere stoere mannen? Dan toch niet in België. Meer dan 60 procent van de Belgische vrouwen vindt dat een biertje even goed bij hen past als bij een man. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing).

Een derde van de vrouwen (33 procent) drinkt graag bier, en 17 procent voelt zich ronduit trots om bier te drinken als vrouw. Opvallend is dat de meeste vrouwen - óók zij die niet van bier houden - uitdrukkelijk zeggen dat bier even goed bij een vrouw past als bij een man (62 procent).

Stellingen als ‘Het staat niet vrouwelijk om bier te drinken’ worden door 58 procent van de respondentes weggewuifd, en volgens 43 procent kan bier drinken best verfijnd zijn. Brouwerijen werken ook hard aan dat imago: zo wordt de drank meer en meer in mooie glazen geschonken, bijvoorbeeld als aperitief op restaurant.

Bierlover of niet, bijna alle ondervraagde vrouwen (89 procent) zijn fier op het Belgische bier.

Verwenmoment

Wat is nu het profiel van de bierminnende vrouw in België? Uit de VLAM-enquête komt naar voren dat zij volop van het leven geniet, sociaal is aangelegd en veel belang hecht aan gezelligheid. Bier drinken beschouwt ze als een lekker verwenmoment.

Het liefst nipt ze in goed gezelschap van haar biertje, en het café is daarvoor de uitgelezen plek. Net geen 40 procent van de Belgische vrouwen nestelt zich minstens één keer per maand aan de toog. Daarmee ligt het cafébezoek bij vrouwen behoorlijk hoog in ons land.

Qua populariteit wordt bier nog geklopt door wijn, frisdranken en warme dranken. Maar toch drinkt een derde van de vrouwen (33 procent) graag bier - pils, fruitbier of speciaalbier. Het is trouwens een misvatting dat vrouwen enkel naar fruitbieren grijpen: dat is alleen bij sporadische bierdrinksters het geval. Vrouwen die regelmatig bier drinken, zullen eerder een pils of speciaalbier bestellen.

En wat met de 49 procent vrouwen die nooit een glas bier aanraken? Zij bestempelen de bittere smaak als de grootste barrière om bier te drinken.

De bierenquête werd uitgevoerd door onderzoeksbureau iVox in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) bij duizend Belgische vrouwen tussen 25 en 54 jaar.

VLAM voert promotie voor producten van eigen bodem, zoals groenten en fruit, vis en vlees, brood en bier. Begin 2014 werd de nationale campagne ‘Fier op ons bier’ gelanceerd.