De sociale media waren de voorbije dagen in de ban van de mysterieuze website opcharliehebdo.com met een aftelklok naar zondagochtend, 9 uur. Wat zou er dan gebeuren? Volgens sommigen zat het hackerscollectief Anonymous achter de site, maar het blijkt nu te gaan om een intiatief van een marketing- en PR-bureau.

De identiteit van de makers van de website achterhalen bleek de voorbije dagen een vrijwel onmogelijke opdracht: het adres stond geregistreerd in Groot-Brittannië, terwijl de site zelf werd gehost in de VS. Op twee dagen tijd verhuisde de site ook al twee keer van server, en zaterdagavond werd hij zelfs offline gehaald.

Velen dachten dat Anonymous iets met de site te maken heeft, en daar zat vooral de bijhorende hastag, #OP.CHARLIE.HEBDO, voor iets tussen. Het hackerscollectief zwoer donderdagavond immers het satirische weekblad Charlie Hebdo te wreken na de aanslagen op zijn hoofdkantoor woensdag. Vrijdagavond zetten een aantal hackers al een eerste stap, door een lijst Twitteraccounts van jihadisten online te zetten, en Twitter te vragen die te blokkeren. Zaterdagavond kwam een volgende, met de bekendmaking dat ze een eerste Franse jihadistische website hadden platgelegd.

Maar volgens Anonymous zelf waren de speculaties verkeerd. Op hun Twitteraccount namen de hackers donderdag zelfs al openlijk afstand van de site. 

Zondagochtend om 9 uur liep de aftelklok af en verdween opcharliehebdo.com even van het net. Enkele minuten later verscheen een nieuwe site online met informatie over de hashtag #IAMHUMAN. Het blijkt te gaan om een intiatief van het marketing- en PR-bureau Rantic, dat Anonymous naar eigen zeggen wil helpen bij het promoten van de vrijheid van meningsuiting. De makers van de site roepen ook op om Charlie Hebdo te steunen door een abonnement te nemen op het blad.