Givenchy en Versace kozen met respectievelijk Julia Roberts en Madonna elk een rijper gezicht voor hun voorjaarscampagne, Céline en Saint Laurent legden de lat nog iets hoger en vonden een gelegenheidsmodel met grijze haren. De trend dat modellen niet rimpelloos moeten zijn, zet zich dus ook in 2015 voort.
Het Franse modehuis Céline onthulde deze week zijn nieuwe reclamecampagne met de 80-jarige Joan Didion. De Amerikaanse schrijfster wordt niet alleen geprezen voor haar romans als The year of magical thinking en Slouching towards Bethlehem, maar ook voor haar feilloze stijlgevoel.
Hedi Slimane, creatief ontwerper bij Saint Laurent, heeft altijd al een boontje gehad voor deze muzikanten en vroeg deze keer muzieklegende Joni Mitchell, ondertussen ook al 71 jaar oud, om voor hem te poseren in het kader van zijn Saint Laurent Music Project. Zij treedt in de voetsporen van de ondertussen 68-jarige Marianne Faithfull.
En ook het Italiaanse modehuis Dolce & Gabbana laat dit voorjaar tussen de strakke topmodellen in zijn lentecampagne ook drie grootmoeders opdraven (zie foto onder). Daarmee lijkt het erop dat ook in 2015 vaker rimpels en grijze haren zullen opduiken, in plaats van modellen die dankzij dikke lagen make-up en Photoshop eeuwig jong worden gehouden. Een trend die vorig jaar reeds werd ingezet.
Vivienne Westwood castte vorig jaar muzikante en zestigplusser Leslie Winer, modelabel The Row koos voor de 65-jarige Linda Rodin, American Apparel liet het 62-jarige model Jacky O’Shaughnessy in lingerie poseren en Louis Vuitton rekende nogmaals op de poseerkunsten van de 71-jarige Catherine Deneuve.
Maar een gezicht met rimpels werd ook gebruikt om beautyproducten te verkopen. Helen Mirren prijst op haar 69ste beautyproducten aan voor L’Oréal en actrice Charlotte Rampling, een jaar jonger dan Mirren, doet hetzelfde voor het cosmeticamerk Nars. Ook Marc Jacobs koos vorig jaar voor het gezicht van de 65-jarige Jessica Lange om zijn beautylijn te promoten.