Klachten over reclame voor crashdiëten verdubbeld
Foto: ss
De federale overheidsdienst Economie kreeg het voorbije jaar bijna dubbel zo veel klachten over misleidende reclames voor crashdiëten. Vooral de vele ‘bedrieglijke en agressieve’ reclamebanners en advertenties op het internet liggen aan de basis van die sterke stijging.

Volgens de zondageditie van Het Nieuwsblad liggen vooral online advertenties aan de basis van de klachten. Het gaat om valse claims als 'Onderzoekers hebben een spectaculaire methode ontdekt om gewicht te verliezen. U verliest 20 kg in 3 weken!'

Dergelijke reclames voor spectaculaire crashdiëten duiken de jongste maanden en jaren om de haverklap op populaire websites zoals Facebook. op. Die misleidende internetbanners zorgden het voorbije jaar voor een verdubbeling van de klachten bij de FOD Economie. De economische inspectie kreeg in 2013 nog 29 meldingen, in 2014 waren er dat al 56.

Goede voornemens

‘Het aantal klachten is de jongste jaren stevig toegenomen’, zegt CD&V-parlementslid Leen Dierick, die de cijfers opvroeg bij minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V). ‘Zeker nu heel wat mensen met nieuwjaar goede voornemens hebben gemaakt om gewicht te verliezen, is het nodig om actie te ondernemen.’