De communicatie nog niet op punt? Laat u coachen door

Klant Christine Mattheeuws

Laten we het nieuwe jaar beginnen met een gratis tip. Wie niets te melden heeft, maar toch graag in de media komt, doet er goed aan naar de aandacht van journalisten te hengelen op momenten dat er geen nieuws is. Die momenten zijn zon- en feestdagen, en vakantie­periodes. Journalisten zijn op die tijdstippen nog luier en slechter gezind dan anders. Ze zitten verveeld naar hun scherm te staren, tot er een persberichtje binnenloopt dat ze in hun medium ­kunnen pleuren. Wie daarop ­inspeelt, haalt het nieuws met de vingers in de neus.

BELGA

Guido De Padt is daar altijd een meester in geweest. Mocht u hem niet kennen, Guido is al eeuwenlang de burgemeester van ­Geraardsbergen en parlementslid voor Open VLD. In 2009 was hij ook even minister van Binnenlandse Zaken, een vergissing die snel werd rechtgezet. Onder journalisten is hij vooral bekend als ‘de redder van de zondagsdienst’.

Guido stuurt namelijk elke week één persbericht naar alle nieuwsredacties. Meestal is dat bericht zo onbenullig dat het normaal ...