Hardlopen in de winter?
Lopen is geen seizoensgebonden sport. Trek dus ook in de winter je loopschoenen aan. Foto: istock

Weer of geen weer. Lopen is geen sport die je enkel beoefent bij mooi weer. Ook op koude dagen kan je comfortabel en met plezier lopen.

‘Ik ben dol op buiten trainen op een koude of regenachtige winterdag’, vertelt Nike-meerkamper Ashton Eaton. Hij groeide op in de Amerikaanse staat Oregon waar de temperaturen in de winter onder het vriespunt kunnen duiken. ‘Het werkt motiverend om te weten dat je sterk genoeg bent om toch naar buiten te gaan wanneer niemand anders dat doet. Ik trek voldoende laagjes aan om er zeker van te zijn dat mijn lichaam warm blijft en dan focus ik gewoon op mijn training.’

Voor marathonloper Viktor Röthlin, een Asics-ambassadeur die in Zwitserland woont, geldt maar één excuus om in de winter niet te hardlopen. ‘Als ik de deur van mijn huis niet meer open krijg vanwege de sneeuw buiten, dan loop ik niet.’

Hier volgen tien tips om in de winter te blijven lopen en de kou te trotseren:

1. Kleed je in lagen om je te isoleren tegen de kou. Draag bij voorkeur geen katoenen kleding, want katoen houdt vocht vast waardoor je het snel koud zal krijgen. (Ademende) Onderkleding is de eerste laag op het lichaam. Kies bij koude omstandigheden voor thermisch ondergoed. Draag daarboven een wintertop en kies als derde laag iets dat je beschermt tegen de regen en de wind. Draag zeker niet té veel kleding, want eens je begint te lopen, krijg je het al snel warm.

2. Bij temperaturen rond het vriespunt bescherm je best je hoofd, je hals, je handen én je voeten. Kies je handschoenen, sokken, muts of hoofdband op basis van hun isolerende eigenschappen. Houd via de weerberichten ook de gevoelstemperatuur in de gaten. Wind kan ervoor zorgen dat het nog eens veel kouder aanvoelt dan het in werkelijkheid is.

3. In de winter is de kans groot dat je loopt als het donker is. Zorg ervoor dat je zichtbaar bent voor automobilisten. Gebruik kleding met reflecterende strepen, een (hoofd)lampje, reflecterend hesje, reflecterende bandjes of een hesje met led verlichting.

4. Kijk hoe de wind staat en loop in het begin van je loopsessie tegen de wind in, want dat vergroot het koudegevoel. Keer dan, als je bezweet bent, terug met de wind in de rug. Je lichaamstemperatuur stijgt wanneer je wordt voortgestuwd door de wind.

5. Ook bij koude omstandigheden zweet je. Daarom is het belangrijk om voldoende te drinken. Als je lang gaat lopen, is het ook verstandig om iets te eten, zoals een gel of gedroogde vruchten.

6. In de winter lokt de zon je niet naar buiten om te gaan sporten. Spreek daarom af met anderen om te gaan lopen. Dat helpt om gemotiveerd te blijven. Bovendien kan je er maar moeilijk onderuit als je een loopdate hebt.

7. Kalenji geeft ook de volgende tip mee. Wanneer het erg koud is en er ook nog veel wind staat, is het aan te raden om door je neus in te ademen en door je mond uit te ademen. Op die manier verwarm je de koude lucht voordat die je longen bereikt. Bij een langdurige inspanning kun je dit beter niet doen.

8. In de winter moet je niet focussen op tijden en prestaties. Leg dus niet te veel druk op jezelf, maar probeer gewoon je conditie te onderhouden. Plan misschien een doel in het voorjaar en probeer daar rustig naar op te bouwen.

9. Glijd je uit als je gaat lopen? Ook dat is geen excuus. Je kan ice grippers, een soort sneeuwkettingen voor sportschoenen, of sneeuwschoenen gebruiken. Ook hebben trailschoenen meer grip dan gewone loopschoenen.

10. Als je het buiten toch te glad vindt, kan je als alternatieve training binnen lopen op een loopband. In de fitness kan je ook kiezen voor de step of de crosstrainer om in vorm te blijven.