McDonald’s experimenteert met nieuwe restaurants
Foto: The Corner

McDonald’s heeft in het Australische Sydney een bijzondere vestiging geopend. The Corner lijkt op het eerste gezicht niets te maken te hebben met de Amerikaanse fastfoodketen - er worden geen hamburgers of frieten geserveerd - maar niets is minder waar.

Restaurants die zich enkel en alleen focussen op hamburgers duiken overal op - niet alleen in ons land - en dat is niet meteen goed nieuws voor de bekende hamburgerketens. McDonald’s blijft evenwel niet bij de pakken zitten en denkt volop na over hoe de keten jonge mensen kan blijven overtuigen om bij hen te eten.

Daarvoor werd een McCafé (een submerk waar koffie, sandwiches en cakes worden geserveerd) in Sydney onlangs omgebouwd tot The Corner. Het pand kreeg een grondige make-over waarbij schreeuwerige kleuren werden vervangen door witte tegelwanden, houten meubels en gele accenten. Enkel de ondertitel bij het logo van het restaurant verraadt dat het nog steeds eigendom is van het Amerikaanse bedrijf.

Een woordvoerder van de keten vertelde Business Insider dat het restaurant werd geopend als een soort laboratorium waar nieuwe gerechten en drankjes kunnen worden getest, maar evengoed kan worden geëxperimenteerd met het interieur, om te zien wat in de smaak valt bij de klanten.

Het menu van The Corner verraadt alvast dat McDonald’s iets wil doen aan zijn ongezond imago: er is een ruime keuze aan broodjes en salades met ingrediënten als rijst, quinoa en linzen. Ontbijten kan met vers fruit en muesli. Daarnaast wordt ook meer aandacht besteed aan de kwaliteit van de koffie.

Gourmetburgers

Ook het meenemen van de bestelling op een dienblad is er hier niet meer bij: na het betalen krijgt de klant enkel een nummertje mee en zijn bestelling wordt nadien netjes aan tafel geserveerd. Het is niet voor het eerst dat de Australische tak van McDonald’s afstapt van de gekende manier van bestellen.

In oktober introduceerde de hamburgerketen ook al een nieuw concept in een van hun reguliere restaurants, waarbij klanten hun eigen ‘gourmet burger’ kunnen samenstellen aan de hand van een lange ingrediëntenlijst voor zowel het broodje, het vlees, de saus als de extra’s. Ook hier wordt - net zoals bij andere hamburgerrestaurants die dit concept toepassen - de bestelling bij de klanten aan tafel gebracht.