2014 beëindigt reeks veiligheidsrecords in luchtvaart
Passagiers aan boord van M vlucht QZ8501. Foto: AFP

Het is van 1927 geleden dat er nog zo weinig vliegtuigen in 1 jaar gecrasht zijn.

Voorafgegaan door onder meer MH370, MH17 en AH5017, is vlucht QZ8501 van AirAsia de recentste toevoeging aan een betreurde reeks vliegtuigcrashes. Is 2014 stilaan het slechtste jaar in de luchtvaartgeschiedenis? Ja en neen, weet CNN.

Want wanneer QZ8501 meegerekend wordt, gingen dit jaar ‘slechts’ 111 vliegtuigen tegen de vlakte, zo blijkt uit cijfers van het Bureau of Aircraft Accidents Archives. Het is van 1927 geleden dat er dat nog zo weinig waren. In die zin was 2014 nog niet zo’n rampjaar.

Maar het aantal doden bij vliegtuigcrashes schetst een minder rooskleurig beeld. Tot op vandaag hebben rampen in de luchtvaart maar liefst aan 1.158 mensen het leven gekost. Daarmee brengt 2014 nu al een einde aan het jaarlijks verbeterend veiligheidsrecord - 2013 was het veiligste jaar sinds 1945. Als alle 162 inzittenden van de vlucht van AirAsia doodverklaard worden, vestigen we het hoogste aantal doden sinds 2005.

Vooral Azië heeft het dit jaar slecht gedaan. Nochtans werd luchtvaartmaatschappij Malaysia Airlines tot voor 2014 als erg veilig beschouwd. Toen verdween vlucht 370, met 239 inzittenden, van de radar. En toen werd vlucht 17, met 298, neergehaald boven Oekraïne.

Maar het vliegtuig is en blijft het veiligste transportmiddel. Zo komen volgens de WHO jaarlijks 1,24 miljoen mensen om het leven op de openbare weg. Daarmee vergeleken, is het dodelijkste jaar in de luchtvaart - 1972, met 3.346 doden - een peulschil. Want volgens de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie stijgen jaarlijks zo’n 30 miljoen passagiersvliegtuigen op.