Kunnen laserstralen treinsporen schoonhouden bij herfstweer?
Natte bladeren op de sporen kunnen de remafstand van een trein met de helft doen toenemen. Foto: AFP

De Nederlandse spoorwegen testen een systeem met lasers om de sporen schoon te houden. De laserstralen moeten onder meer natte bladeren van de sporen verwijderen. Gladde sporen zorgen elke herfst voor problemen bij het vertragen en stoppen van treinen.

Door de sporen droog te houden, kunnen de lasers bovendien voorkomen dat er zich nog meer vuil vasthecht aan de sporen. Dat moet de grip van de stalen treinwielen op de rails vergroten.

De lasertechnologie, die al bestaat sinds 2000, wordt getest door de Technische Universiteit van Delft en de Universiteit van Twente. De lasers bevinden zich vooraan de wielen van de trein. Het schoonmaaksysteem kan ingezet worden bij snelheden tot 80 km/uur. ‘De vraag is niet zozeer of de technologie werkt, maar wel hoe lang die de sporen schoon kan houden’, licht Rolf Dollevoet van de TU Delft toe .

De Nederlandse spoorwegmaatschappij heeft nog niet beslist of ze de technologie daadwerkelijk zal gebruiken na afloop van de testperiode.

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in