Zoveel bracht Movember dit jaar (tot nog toe) op
Movember Foto: Shutterstock

We draaien vandaag het voorlaatste blad van de kalender om en dat betekent ook dat heel wat mannen deze morgen opnieuw hun scheergerei uit de kast mochten nemen. De campagne Movember waarbij mannen worden gevraagd hun snor te laten groeien, bracht dit jaar in totaal al meer dan 53 miljoen euro op.

In Canada (dertien miljoen euro), Australië en de Verenigde Staten (elk bijna twaalf miljoen euro) bracht de campagne die aandacht, maar vooral geld wil sprokkelen voor prostaat- en teelbalkanker het meest in het laatje, al hebben ook de kleinere landen hun best gedaan om fondsen te verzamelen.

Voorlopig bracht Movember wereldwijd iets meer dan 53 miljoen euro op, maar de bijdragen lopen volgens de organisatie nog steeds binnen. Pas op dinsdag 9 december wordt het eindbedrag bekendgemaakt.

In totaal namen bijna 716.000 deelnemers aan de actie deel, al waren het niet allemaal mannen die een maand lang hun snor lieten groeien. Ook vrouwen konden zich immers inschrijven als Mo Sistas, om zo de mannen in hun omgeving te motiveren.

Ons land is voorlopig goed voor een bijdrage van 148.000 euro dankzij de registratie van 5.000 namen. Dat is net iets meer dan de 140.000 euro van vorig jaar. De gulste bedrijven waren Round Table (176 deelnemers, ruim 9.000 euro), Hello Bank! (62 deelnemers, bijna 8.000 euro) en Cargill Mechelen (22 deelnemers, ruim 7.000 euro).

'Plots loop je elke dag met een snor rond'

Michael Anseeuw (verantwoordelijke retailbankieren bij BNP Paribas Fortis en dus ook verantwoordelijk voor Hello Bank!) wist met 2.690 euro tot nog toe de meeste donaties te verzamelen. Het was de eerste keer dat hij deelnam aan de actie én de eerste keer dat hij een volwaardige snor liet groeien.

'Het idee om met het ganse team een doel te steunen waar we achterstaan, was ook om de groepsdynamiek te versterken', aldus Anseeuw. Hoewel hij gisterenavond met plezier terug afscheid nam van zijn harige bovenlip, werd het project gesmaakt en is de kans is groot dat het team volgend jaar opnieuw deelneemt.

Originele ideeën voor een volgende keer zijn er nu wel al, maar dit jaar sprokkelden Anseeuw en zijn collega's vooral donaties met mond-tot-mondreclame. 'Plots loop je elke dag met een snor rond en gaan mensen je daarop aanspreken. Eens je hen vertelt voor welk goed doel de snor is bedoeld, waren ze snel bereid te doneren.'

Dit jaar deden ook heel wat bekende sporters mee met Movember: onder andere triatleet Frederik Van Lierde, snowboarder Seppe Smits, paraglider Thomas de Dorlodot, stuntman en skydiver Cedric Dumont en wereldkampioen kayak Maxime Richard lieten een maand lang hun snor staan.