Drie op de vier Vlamingen zit elke dag op Facebook
Foto: REUTERS

Bijna 8 op de 10 Vlamingen heeft een account op Facebook en 94 procent daarvan meldt zich dagelijks aan op de site. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek dat iMinds, MICT en UGent in mei en juni 2014 uitvoerden in het kader van het project ‘User Empowerment in a Social Media Culture’.

Bij de meest gebruikte sociale media staat Facebook op eenzame hoogte: 79 procent van de respondenten heeft een profiel. Google+ staat op de tweede plaats met 54 procent gebruikers, gevolgd door LinkedIn (37 procent) en Twitter (36 procent). Twitter wordt door diegenen die een account hebben wel vaker gebruikt dan LinkedIn (respectievelijk 85 procent en 38 procent meldt zich dagelijks aan).

Mannen vs. vrouwen

Instagram en Pinterest bereiken respectievelijk 19 procent en 17 procent van de Vlamingen. Uit het onderzoek blijkt ook een aanzienlijk verschil in gebruik tussen mannen, die relatief meer LinkedIn en Twitter gebruiken, en vrouwen, die vooral op Facebook actief zijn.

De onderzoekers zijn vooral dieper ingegaan op het gebruik van Facebook en Twitter. De site van Mark Zuckerberg dient om op de hoogte te blijven van wat vrienden doen (82 procent) en om sociale contacten te onderhouden (72 procent). Het gebruik van Twitter is meer divers: op de hoogte blijven van wat bekende mensen en organisaties doen (54 procent) en het nieuws volgen (45 procent) zijn de twee meest verspreide gebruiken van het platform.

Op donderdag vindt in de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS) in Brussel de voorstelling plaats van de resultaten van vier jaar interuniversitair onderzoek. De bedoeling van het User Empowerment in a Social Media Culture (EMSOC) project is na te gaan in welke mate sociale media hun gebruikers in staat stellen sterker in hun schoenen te staan.