'Staking bij NMBS Logistics hindert Antwerpse haven'
Archiefbeeld. Foto: VUM
Bij NMBS Logistics is woensdag om middernacht een nationale 24 urenstaking van start gegaan. De actie, gericht tegen de onzekerheid over de toekomst van NMBS Logistics, slaat enkel op het NMBS-personeel dat werkzaam is bij de goederenvervoerder. Het is niet de bedoeling de treinreizigers te treffen. De directie van NMBS Logistics betreurt de actie die momenteel beperkt blijft tot Antwerpen.

In Antwerpen is er donderdagochtend geen beweging in het rangeerstation. ‘De werking in de haven ligt volledig plat’, zegt Jean Pierre Goossens, de topman van de socialistische spoorbond. In de Scheldestad liggen het belangrijkste rangeerstation alsook het hoofdkwartier van het commerciële filiaal IFB (Inter Ferry Boats), dat het containertransport verzorgt van NMBS Logistics.

Enkele werkwilligen doken op, maar er zijn donderdagochtend geen handelingen, luidt het. ‘s Nachts kwam zowat een derde van het betrokken personeel, zoals rangeerders, bestuurders en technici, niet opdagen.

NMBS Logistics rekent voor een deel van zijn werkzaamheden op personeel van de NMBS. De actie is gericht tegen de onzekerheid over de toekomst van het NMBS-goederenverkeer. In het voorjaar van 2014 was nog sprake van ofwel een overname ofwel een stand-alone positie. Maar ACOD Spoor hekelt dat ze sindsdien niets meer gehoord heeft.

'Zeer ongelegen'

NMBS Logistics staat inderdaad al een tijdje in de vitrine. 'Het proces loopt om nieuwe aandeelhouders te zoeken', dixit woordvoerster Veerle Van Mierlo. Zij benadrukt dat NMBS Logistics net een 'gezondmakingsproces achter de rug heeft'. De cargomaatschappij behaalde in 2013 voor het eerst sinds de oprichting een positieve ebitda (inkomsten voor de belastingen er afgerekend worden, red.), al is het nettoresultaat nog steeds negatief.

Volgens de directie komt de actie dan ook zeer ongelegen en 'schaadt ze het vertrouwen' dat intussen opnieuw is opgebouwd bij partners en klanten. 'Er is al enorm veel werk verzet, jammer dat dit op zo’n manier teniet gedaan wordt.' 

We gaan de gevolgen uiteraard voelen. Dit komt op een zeer ongelegen moment, precies omdat momenteel gezocht wordt naar een duurzame oplossing voor NMBS Logistics.
Eddy Bruyninckx, topman Antwerpse haven
 
Volgens de topman van de Antwerpse haven, Eddy Bruyninckx, voert de Antwerpse haven ook gesprekken met andere havens om de toekomst van NMBS Logistics te bestendigen. 'Wij bestuderen samen met de collega’s van de andere Vlaamse havens of we in de toekomst een rol te spelen hebben bij het overeind houden van Logistics.' Bruyninckx zweert momenteel dan ook bij vertrouwen en continuiteit in de dienstverlening. Dat laat hij verstaan in een reactie op Radio 1.

'Timing slecht gekozen'

Bij Alfaport, de koepelorganisatie van de Antwerpse havenbedrijven, weerklinken soortgelijke geluiden. 'Er wordt momenteel nagedacht over de toekomst van het spoorbedrijf en het management levert daarvoor vele inspanningen. Ik kan me inbeelden dat deze staking daaraan een knauw geeft', zegt directeur Stephan Vanfraechem van de koepel van Antwerpse havenbedrijven.

'Het verspreide spoorvervoer is cruciaal in de Antwerpse haven. De ‘single wagon load’ (waarmee bedrijven zeer flexibel een of meerdere geladen wagons gezamenlijk kunnen laten vervoeren, red.) is erg belangrijk voor de chemische en petrochemische industrie, net zoals voor transport van ‘breakbulk’, zoals staal. Deze actie valt zeer te betreuren.'

NMBS Logistics is sinds de verzelfstandiging een privémaatschappij met de NMBS als aandeelhouder. Volgens de cargomaatschappij zijn van de zowat 1.600 werknemers actief bij de goederenvervoerder, er zowat 500 à 600 die ‘gehuurd’ worden van de NMBS.

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in