BLOG. Amapô is het lichtpuntje in de Braziliaanse modewereld
Foto: Agência Fotosite / Reproduction
Vorige week ging ik voor de derde keer naar São Paulo Fashion Week. De vorige twee seizoenen heb ik alle shows gezien, deze keer ging ik selectiever te werk. Wat sommige designers de catwalk op sturen, is eerlijk gezegd niet de moeite waard. Ik zag vaak slechte kopieën, weinig consistentie en slechte afwerkingen.

Het Braziliaanse publiek denkt er helemaal anders over. Bijna iedere designer wordt beloond met een emotionele staande ovatie op het einde van zijn show. Brazilianen zijn trots op hun ontwerpers, stylisten en modellen en stellen zich niet teveel vragen bij wat ze te zien krijgen. Ik kies enkele favorieten uit. Ik ga naar 15 defilés (van de 37), verspreid over vijf dagen. Alexandre Herchovitch is steeds goed en toont een draagbare collectie geïnspireerd op tuinkledij. GIG Couture produceert fantastisch, handgemaakt tricot en Colcci heeft topmodel Gisele Bündchen op zijn catwalk en is dus ook de moeite waard. Een van mijn lievelingsmerken in Amapô: kleurrijk, vrolijk, pretentieloos en op en top Braziliaans. Het publiek begint vaak spontaan te dansen tijdens hun defilés - deze keer kiezen ze enkele bekende hits van Michael Jackson als soundtrack - en iedereen verlaat de zaal met een brede glimlach op het gelaat.

Het merk werd tien jaar geleden opgericht door het duo Carolina Gold en Pitty Taliani. Tijdens hun jongste defilé tonen ze een retrospectieve van hun werk. Jeans en prints zijn de kenmerken van hun collectie. Na de show ontmoeten ontwerpers, modellen, visagisten en vrienden elkaar backstage, iedereen is in uitgelaten feeststemming. Familie en fans schuiven aan om het koppel een knuffel te geven, journalisten staan in de rij om hen te interviewen. Ik schuif mee aan. "Amapô staat voor fun, vrijheid en jeugdigheid,” zegt Carolina. "Hoewel we ook verkopen aan zestigjarige vrouwen. Amapô past bij iedereen die een open mentaliteit heeft. De naam Amapô haalden we uit het jargon van de Braziliaanse travestieten. Het betekent vrouw en is een liefdevolle verwijzing naar vrouwen."

Brazilië is een groot land met veel talent zegt Carolina. "Maar de Braziliaanse mode staat nog steeds in zijn kinderschoenen. Braziliaanse ontwerpers hebben het moeilijk om een eigen identiteit en geloofwaardigheid op te bouwen en een stukje van de markt te veroveren. Brazilië heeft niet echt een modetraditie. We proberen met onze creaties het publiek een beetje op te voeden en een modecultuur bij te brengen. Ik denk dat de Braziliaanse mode nog te rauw en te jong is om iets conceptuelere projecten te absorberen, dus dat proces verloopt moeizaam. Er zijn nog een aantal andere problemen: de arbeidskosten zijn hoog, de kwaliteit van de afwerking is beneden alle niveau, er is geen diversiteit aan grondstoffen en we krijgen weinig overheidssteun. We bestaan al tien jaar maar het is al tien jaar een strijd. Werken in mode vergt een hoop doorzettingsvermogen. Het helpt dat we met twee zijn om elkaar feedback te geven. De ene helpt de andere om in zichzelf te geloven."

Ondanks de minpunten houdt het duo van hun land, dat voor de ontwerpers één grote bron van inspiratie is. Carolina.: "Ik heb een Brits paspoort - mijn vader is Brits en ik ben in Londen geboren - dus ik zou makkelijk in Engeland kunnen wonen en werken. Maar ik voel die drang niet. Ik blijf liever in Brazilië. Amapô is voor honderd procent een Braziliaans merk dat honderd procent Braziliaans produceert. Een groot deel van onze inspiratie halen we uit de verschillende culturen die er in dit enorme land te vinden zijn, de muziek, de kleuren, de landschappen en de mensen. Ik hou van Brazilianen, hun uitbundigheid, flexibiliteit, nonchalanche en hun manier om altijd een oplossing te vinden. Als er één ding niet ontbreekt in Brazilië is het voer voor inspiratie."

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig