Facebook probeert door te dringen tot de werkvloer
Foto: AP

Facebook wil een aanvaardbaar werkinstrument worden op kantoor. Het begint een proefproject met een nieuwe website ‘Facebook at Work’. De site toont minder persoonlijke informatie, en moet net als LinkedIn, Google Drive of Microsoft Office een professioneel instrument worden.

De site zal erg op Facebook lijken, met newsfeeds en groepen, maar vakantiefoto’s of grappige filmpjes zal je er niet zien. Medewerkers van Facebook zelf zijn de site al enige tijd aan het testen in hun dagelijkse werk. Ook andere bedrijven werden al uitgenodigd om het uit te proberen. Facebook begon de site dit jaar te ontwikkelen, en zou hem binnenkort officieel lanceren.

De eerste die lijkt te worden aangevallen door dit manoeuvre van Facebook te zijn is LinkedIn. Op dit moment is LinkedIn met 90 miljoen maandelijks actieve gebruikers de dominante site voor professionele netwerken. Maar Facebook at Work lijkt verder te gaan, meer te willen zijn dan een netwerksite. Het zou ook email, chatfuncties en clouds willen integreren in de site.

Met 1,3 miljard gebruikers is Facebook de grootste netwerksite. Maar veel bedrijven verbieden het gebruik tijdens de werkuren omdat het de productiviteit zou verminderen. Het bedrijf lijkt met de nieuwe site zijn bereik ook tijdens de werkuren te vergroten.