‘Eerste Belgische Apple Store in 2015’
De Apple Store in New York. Foto: Photo News

De geruchten doen al een tijdje de ronde, maar in 2015 zou de eerste officiële Apple Store openen in Brussel.

Noem een grote Europese stad, en je vindt er ongetwijfeld een Apple Store. Behalve dan in Brussel. Maar net zoals we jarenlang reikhalzend uitkeken naar de eerste Starbucks of Victoria’s Secret, lijkt nu ook de grote Apple-honger binnenkort gestild. Dat meldt de krant Le Soir.

De gloednieuwe store zou openen in ‘Le Toison d’Or’, een winkelcomplex in opbouw op de Gulden Vlieslaan in Brussel, vlakbij de Louisalaan. Maar ProWinko, de bouwpromotor van het winkelcomplex, ontkende noch bevestigde het nieuws. Nog volgens de krant zouden er vlak na de eerste opening nog twee andere stores openen, in Gent en Antwerpen.

Trendverschuiving

Hoewel de eerste Europese Apple Store al in 2004 opende, wachten we dus intussen al tien jaar op de eerste Belgische winkel. ‘Enerzijds omdat we in een klein land leven, en Apple hier dus een veel kleinere afzetmarkt heeft. Anderzijds hebben we ook een groot netwerk aan verdelers, zoals Switch, Fnac en Media Markt. Daardoor is de markt al een beetje verzadigd en lag de prioriteit bij Apple wellicht niet zo hoog’, vertelt Jorg Snoeck van RetailDetail.

Dat er dan toch eindelijk een officiële store zou komen, lijkt volgens Snoeck te passen in een opvallende trendverschuiving. ‘Grote merken willen tegenwoordig weten wie hun klanten zijn. Ze willen rechtstreeks contact met hun klanten. Dat vertaalt zich in een serieuze toename van het aantal flagship stores.’ Dat zijn winkels waarbij de merken rechtstreeks gaan verkopen aan de klanten, zonder een tussenverdeler. ‘In die winkels gaat het trouwens om meer dan alleen verkopen. Het zijn belevingswinkels, waar je in het geval van Apple ook gratis workshops krijgt.’

Concurrentie

De komst van de Stores betekent niet zozeer concurrentie voor de huidige verdelers. ‘In de flagship stores draait alles om marketing. En goede marketing doet verkopen. Daar zullen de andere verdelers ongetwijfeld een graantje van meepikken’, besluit Snoeck.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig