De 5 favoriete aandelen van Frédérique Bette
Frédérique Bette Foto: rr
De sector van de consumptiegoederen bestaat uit bedrijven die relatief goedkope producten produceren die door consumenten in het dagelijkse leven gebruikt worden (de zogenaamde “consumer staples”: voeding, drank, personal care, schoonmaakproducten,…). Hierin beleggen biedt heel wat voordelen, stelt Frédérique Bette, verantwoordelijk voor de analyse van consumentenaandelen bij Candriam.

Vooreerst zijn ze erg veerkrachtig: consumenten kopen niet meer van deze producten in goede economische omstandigheden, maar anderzijds daalt de verkoop ook niet als de economie slabakt.Vandaar dat de bedrijfsmodellen en de winst van deze ondernemingen doorgaans minder gevoelig zijn voor de verschillende fases van de economische cyclus.

Daarnaast zijn de bedrijven uit deze sector erg actief zijn in de opkomende landen en kunnen ze er profiteren van de bevolkingstoename. Ongeacht de huidige volatiliteit bieden deze landen nog steeds mooie groeikansen, die de bedrijven uit deze sector op lange termijn zullen blijven benutten. De meeste ondernemingen zijn al sterk aanwezig in de groeilanden en zullen blijven profiteren van een toenemend aantal consumenten dat staat is om hun producten te kopen en er meer geld aan uit te geven. Tenslotte zijn dit bedrijven die veel cashflow genereren. De verkoop in de westerse landen blijft stabiel en genereert nog steeds veel cash dat deels terugvloeit naar de aandeelhouders via gezonde dividenden en via inkoop van eigen aandelen, zodat de winst per aandeel stijgt.

Diageo (Beurs: Londen, ticker: DGE)

Diageo is wereldwijd de grootste producent van sterke dranken, met een ongeëvenaard portfolio van merken. Daarin zitten onder andere Johnnie Walker (de bekendste Schotse whisky), Smirnoff (een Premium Wodka), Crown Royal (de bekendste Canadese whisky), Don Julio (de nr. 1 van Ultra Premium Tequila) en Guinness. Diageo heeft ook een belang van 34% in Moet Hennessy. Het bedrijf haalt 45% van zijn winst uit Noord-Amerika, maar is ook sterk vertegenwoordigd in de groeilanden.

2014 was een erg moeilijk jaar voor het bedrijf en voor de sector van sterke dranken in het algemeen, doordat de verkoop bijna overal moeizaam verliep (China, Afrika, West-Europa, Zuid-Amerika). De fundamenten op lange termijn van de sector blijven echter wel stabiel.

Ondanks de macro-economische uitdagingen op korte termijn zijn we ervan overtuigd dat Diageo een goed gespreide portefeuille heeft (zowel geografisch als qua producten), met een stevige aanwezigheid op de veerkrachtige Amerikaanse markt van sterke dranken (groei van 3 tot 4% per jaar) én in de opkomende landen die mooie groeiperspectieven op lange termijn bieden (vooral China, India en Afrika). De verwachting luidt dan ook dat de winst per aandeel van Diageo met 8 tot 10% per jaar zal stijgen en dus een aantrekkelijk rendement biedt.


Beiersdorf (Beurs: Frankfurt, ticker: BEI)

Beiersdorf is een internationale groep actief in personal care, meer specifiek in huid- en lichaamsverzorging. De portefeuille van de onderneming is geconcentreerd op 3 wereldwijde merken: Nivea, Eucerin, La Prairie. Beiersdorf heeft met Tesa ook een gespecialiseerde divisie in kleefstoffen.Onder leiding van een nieuwe charismatische CEO richt het bedrijf zich nu duidelijk op de lancering van nieuwe innovatieve producten voor consumenten, zoals Cellular anti-age, “Black&White” en “Stress Protect” deodorants. Wij beschouwen de huidige lage koers van het aandeel als een goed instapmoment, omdat we ervan overtuigd zijn dat de vooruitzichten op lange termijn gunstig blijven.

Een sterke omzetgroei, gedreven door innovatie en aandacht voor expansie in aantrekkelijke nieuwe groeilanden en een duurzame stijging van de winstmarges dankzij een grote efficiëntie op alle niveaus, zouden het bedrijf de komende jaren een mooie groei van de winst per aandeel moeten opleveren. Beiersdorf heeft bovendien een cashreserve van meer dan 2 miljard euro, wat het alle wapens in handen geeft om snelle overnames te doen die de huidige marktverwachtingen nog verder kunnen opkrikken.

Kerry (Beurs: Dublin, ticker: KYG)

Kerry is de grootste en meest gediversifieerde producent ter wereld van ingrediënten en smaakstoffen, met een ruim aanbod van geïntegreerde oplossingen voor de voedings- en drankenindustrie en voor de farmasector. De groep is tevens een van de grootste leveranciers van diepvriesvoeding in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, en dit zowel van merk- al huisproducten. Kerry is actief op een zeer interessante markt waar het profiteert van een sterke pricing power, hoge drempels om tot de markt toe te treden, de trends rond gezonde voeding en wellness en productie outsourcing door de complexiteit van de aanvoerketens. Daarnaast is de toenemende mate waarin voedingsproducenten afhankelijk zijn van hun partnerschappen met ingrediëntenleveranciers op het vlak van onderzoek en ontwikkeling structureel (voor ontwikkeling van nieuwe producten), wat ook in hun voordeel speelt.

Kerry heeft een uniek “one stop shop” businessmodel. Het is een van de weinige volledig geïntegreerde producenten van ingrediënten, die in staat is om zijn klanten complete oplossingen te bieden, om zo sneller nieuwe producten te ontwikkelen en de investeringskosten voor de productie ervan te beperken. Dit levert hen een sterk concurrentievoordeel op. Kerry voert ook volop een diepgaand herstructureringsplan uit van de IT-afdeling en de organisatie, dat de komende jaren zou moeten leiden tot meer omzet en hogere marges. Het bedrijf biedt een uitstekende visibiliteit, een winstgroei per aandeel van minimaal 10%, stijgende returns, een gezonde balans en een aantrekkelijke waardering.

Viscofan (Beurs: Madrid, ticker: VIS)

“Viscofan is marktleider op het gebied van kunstmatig geproduceerde eetbare velletjes voor het verpakken van vleeswaren. Hoewel deze kunstdarmen worden gebruikt voor diverse toepassingen, zijn worsten het belangrijkste eindproduct. Het Spaanse bedrijf heeft een concurrentieel voordeel omdat het een volledige gamma van kunstmatige darmen aanbiedt, namelijk van collageen (dierenhuid), cellulose (plantencellen), vezels en plastic. De markt is een oligopolie. Zo heeft Viscofan een wereldwijd marktaandeel van circa 60% in de cellulosemarkt.

“Door de groeiende wereldbevolking, de stijgende vleesconsumptie in groeilanden en de structurele verschuiving in de vraag naar kunstmatige darmen kennen de activiteiten van Viscofan een expansieve groei. Recente trad de onderneming toe tot de Chinese collageenmarkt. Deze investeringen zien wij als een enorme opportuniteit, zowel op vlak van groei als winstgevendheid.

Booker (Beurs: Londen, ticker: BOK)

Booker is een toonaangevende Britse groothandelaar en cash & carry operator. De laatste jaren hield het bedrijf goed stand, terwijl andere Britse foodretailers het niet onder de markt hadden. In 2013 nam het bedrijf met Makro een van zijn verlieslatende concurrenten over. Die overname garandeerde niet alleen het marktleiderschap in het Verenigd Koninkrijk, maar versterkte ook de groeikansen voor leveringen aan de groothandel, een van de best presterende onderliggende sectoren, omdat het bedrijf daardoor de online diensten kon uitbreiden. De Britse groothandel is sterk versnipperd, met heel wat spelers die nauwelijks winst maken of met een hoge schuldenlast kampen. Booker is goed geplaatst om in deze sector een van de winnaars op lange termijn te worden. Onlangs is Booker als groothandelaar ook toegetreden tot de discountsector. Dit zou, gezien de recente grote successen van de discounters in het Verenigd Koninkrijk, eveneens een belangrijke groeimotor kunnen zijn. Booker is een zeer goed geleide onderneming met een winstgevend businessmodel. Het bedrijf genereert veel cash en biedt mooie winstvooruitzichten. Op de balans van Booker staat behoorlijk wat cash, en het bedrijf heeft al aangekondigd dat het in juli 2015 een tussentijds dividend zal uitkeren.