Twee weken geleden kreeg lingeriemerk Victoria’s Secret heel wat kritiek op zijn campagne ‘The Perfect Body’ waarin enkel magere modellen te zien waren. Het merk paste de slogan ondertussen aan naar ‘A Body for every body’.

Twee weken geleden lokte Victoria’s Secret verontwaardiging uit met een campagne waarin onder meer de modellen Behati Prinsloo, Lily Aldridge en Jasmine Tookes in lingerie poseerden. Dat deze campagne, waarin geen grammetje vet te bespeuren valt, de slogan ‘The Perfect Body’ kreeg, schoot op sociale media in het verkeerde keelgat.

Op de website change.org verzamelden drie Britse studentes een petitie tegen de campagne meer dan 27.000 handtekeningen. Cosmeticamerk Dove en ondergoedmerk Dear Kates wierpen zich in de strijd met reclamefoto’s waarop wel realistische vrouwen te zien waren.

Of er een rechtstreeks verband is met de petitie, is niet duidelijk, maar Victoria’s Secret veranderde de slogan van zijn campagne in alle stilte naar ‘A Body for every body’. Hoewel het nog steeds dezelfde slanke modellen zijn die in ondergoed poseren, reageerden de studentes die de petitie organiseerden positief.

‘Maar deze campagne is nog niet voorbij’, schrijven ze. ‘We willen nog steeds dat het merk alle posters in zijn winkels vervangt, zicht excuseert en in de toekomst zulke schadelijke marketing vermijdt.’