Hoe dik worden we nu alweer van alcohol?
Foto: *
Alcohol maakt ons dikker dan we denken. Helemaal nieuw is het niet, maar met enkele duidelijke infografieken toont de Amerikaanse celebritytrainer Lucas James nog eens wat dat aperitiefje met uw lichaam doet. 'Mensen weten wel dat ze dik worden van frisdrank, maar de gevolgen van alcohol worden nog steeds onderschat', zegt diëtiste Katrien Vandenbroucke.

Een Bacardi-Cola bevat evenveel calorieën als een muffin of een klein zakje chips, een glas wijn is het alcoholische equivalent van een stuk cake en wie een margharita drinkt, had net zo goed een cheesburger kunnen eten. Met andere woorden: alcohol is niet veel beter voor je lichaam dan een portie junkfood. 'In frisdrank zitten suikers, maar in deze drankjes zitten suikers en alcohol', legt Vandenbroucke uit. 'Alcohol bevat zeven caloriën per gram, dat is bijna evenveel als vet, dat negen calorieën per gram bevat'.

Beeld: Lucas James

Wie echt gewicht wil verliezen, weet dus dat hij de alcohol maar beter kan laten staan. Wie zich toch een kleine zonde toestaat, doet dat volgens de infografieken van James best met een gin-tonic, een licht biertje of een glas rode wijn. 'Een gin-tonic bevat weinig suikers en een pintje bevat veel minder calorieën dan een zwaar bier of een trappist', zegt Vandenbroucke. 'Maar in plaats van een glas rode wijn kan je net zo goed witte wijn of cava drinken, dat scheelt niet zoveel'.

Beeld: Lucas James

Het zijn niet alleen de calorieën van het alcoholisch drankje zelf: omdat alcohol de eetlust opwekt, ben je na een paar glazen sneller geneigd om te zwichten voor vettige hapjes of junkfood. 'Daarom raad ik aan om iets gezond te eten voor je op stap gaat: met een volle maag ben je minder geneigd te gaan knabbelen. Als je dan nog water drinkt tussen de alcoholische drankjes door, zal je in totaal ook minder calorieën binnen hebben'.

Mannen die het gezond willen houden, beperken hun aantal alcoholische eenheden per dag best tot twee, vrouwen drinken best maar één eenheid. 'Ik zie vaak dat mensen in de week van de alcohol blijven, maar in het weekend steviger gaan drinken. Dat is uiteraard niet de bedoeling: zo doe je in één weekend de effecten van een hele week je best doen teniet', aldus Vandenbroucke.

* Een standaard drankje is volgens deze infografiek 147 ml voor wijn, 354 ml voor bier en 44 ml voor sterke drank