België telt 560.000 salariswagens
Foto: pol de wilde - corelio
Meer dan een half miljoen Belgen heeft een bedrijfswagen die ook privé gebruikt wordt. Dat blijkt uit schattingen van sectorfederatie Febiac.

In elk land wordt een bedrijfswagen minder belast dan het regulier loon, toonde een Oeso-studie deze week aan. Maar geen enkel land is fiscaal zo mild als België: een bedrijfswagen krijgt een maandelijkse subsidie van 230 euro, ruim boven het Oeso-gemiddelde van 133 euro. Volgens de Oeso ligt de maatschappelijke kost nog vier keer hoger, omdat de subsidiëring tot meer auto's leidt en dus ook meer vervuiling, ongelukken en fileleed.

Maar hoeveel dergelijke salariswagens zijn er nu in ons land? Eind 2013 reden er 1,1 miljoen bedrijfswagens op onze wegen, zo blijkt uit cijfers van Febiac. 477.000 wagens staan op naam van een bedrijf, nog eens 308.000 zijn ingeschreven bij een lease-bedrijf. De rest, 316.000 personenwagens, staat op naam van een zelfstandige.

Niet al die wagens vallen onder de categorie 'salariswagens'. Een bedrijfswagen maakt pas deel uit van het loonpakket als de auto ook privé kan gebruikt worden. 'Daarover zijn geen exacte cijfers', zegt Michel Martens van Febiac. 'We schatten dat 90 procent van de lease-auto's en tussen 50 en 70 procent van de overige wagens op naam van een bedrijf ook privé gebruikt worden.'

Volgens die ruwe schatting waren er eind 2013 560.000 salariswagens in ons land. Daarnaast zijn er dus ook nog meer dan 300.000 wagens van zelfstandigen, waarvan moeilijk vast te stellen is hoe vaak die privé gebruikt worden.

In ons land heeft 83 procent van de gezinnen minstens één auto. Eind 2013 waren er 5,4 miljoen personenwagens ingeschreven in ons land. Dat betekent dat de salariswagens ruim 10 procent uitmaken van het wagenpark.

Bij de nieuw ingeschreven hebben ze een groter aandeel. Bedrijfswagens worden doorgaans om de vier jaar vervangen, privé-wagens om de acht jaar. 34 procent van de nieuwe wagens is een salariswagen. Samen met de andere bedrijfswagens waren ze in 2013 en 2014 goed voor 49 procent van de nieuwe wagens.