‘Oosterweeltracé wordt aangepast voor overkapping’
Het burgerinitiatief Ringland wil de volledige ring overkappen. Foto: Wim Kempenaers (WKB)
Het tracé van de Antwerpse Oosterweelverbinding wordt zo aangepast dat een (gedeeltelijke) overkapping in een latere fase mogelijk wordt. Dat heeft minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) donderdag in de bevoegde commissie van het Vlaams parlement geantwoord op een vraag van Yasmine Kherbache (SP.A).


Uit een studie die de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) liet uitvoeren, blijkt dat het aanpassen van het tracé om een latere (gedeeltelijke) overkapping mogelijk te maken 29 miljoen euro kost. Het gaat dan bijvoorbeeld om het versterken van de wanden zodat die een dakconstructie kunnen dragen.

'We hebben besloten om de plannen effectief aan te passen', zegt minister Weyts. 'De BAM engageert zich om de totale kostprijs van het project gelijk te houden, door een reeks optimalisaties.'

'Quick wins'

De regering besloot nog een tweede wijziging door te voeren: de tunnel onder het Albertkanaal wordt met tweehonderd meter verlengd en komt nu tot aan het Lobroekdok. 'De tunnelmond lag te dicht bij de Damwijk in Merksem', zegt Weyts. 'Merksem zal nu minder hinder ondervinden en wint aan ruimte.' Die aanpassing aan de plannen kost 30 miljoen euro.

De twee wijzigingen zouden de timing van het project niet verder vertragen.

Weyts maakt zich sterk dat de Oosterweelverbinding er, ondanks de financieringsperikelen met Europa, zal komen. 'Het probleem van de financiering geldt ook voor alle alternatieven die de oppositie aandraagt', zegt hij. Intussen wordt voortgewerkt aan de zogenaamde 'quick wins', zoals de inrichting van pechstroken als rijstroken en de verlenging van weefzones.


Uit een BAM-studie blijkt dat deze delen van de Antwerpse ring kunnen worden overkapt: