Met de ‘Guardian Angel app’ die smartphones doet flitsen in allerlei fluokleuren en patronen, en het verdelen van reflecterende vleugels van een ‘beschermengel’, wil de verkeersveiligheidsorganisatie Drive up Safety (DUS) jonge zwakke weggebruikers meer zichtbaar maken tijdens de donkerste periode van het jaar. Het opvallende campagnemateriaal werd woensdagvoormiddag voorgesteld in een verduisterde ondergrondse parking in Gent.

‘Het valt op dat het aantal ongevallen met voetgangers en fietsers vooral piekt tijdens de avondspits in de winter en sterk samenhangt met vroegere schemering en verminderde zichtbaarheid tijdens deze winterperiode’, zegt Ellen Reyniers van DUS. De verkeersorganisatie zet daarom in op zichtbaarheid en wil daarvoor de smartphone positief aanwenden.

Fluohesjes niet meer hip genoeg

‘We willen jongeren aanmoedigen om extra zichtbaar te zijn, maar de klassieke fluohesjes vinden ze niet hip en jongeren zijn moeilijk te motiveren om die te dragen. De smartphone, die negatief in beeld komt op vlak van verkeersveiligheid, willen we nu positief aanwenden.’

Met de ‘Guardian Angel app’, te downloaden op de site van www.dus.be kunnen jongeren hun smartphone in allerlei fluokleuren en patronen laten opflitsen. De smartphone moeten ze dan wel op een veilige en zichtbare manier aan het lichaam bevestigen.

Fluorescerende vleugels

De GAR-campagne gaat ook gecombineerd met een postkaartenactie, waarbij 50.000 kaartjes met fluorescerende vleugels verspreid worden, een affiche-actie in 1075 Vlaamse secundaire scholen en een zestigtal terreinacties. Aan de campagne is ook een wedstrijd gelinkt.

Het initiatief kreeg onder meer de steun van de Vlaamse overheid.

Ziet de meest zichtbare man er zo uit?:

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig