Nieuwe Canvas moet meer jongeren aanspreken
Elly Vervloet, Paul Peyskens en Carl Voet. Foto: Belga

Canvas gooit het roer om en wil zich volledig heruitvinden. Het tweede net van de VRT moet verbreden, meer jongeren aanspreken en niet langer een lineaire tv-zender maar een ‘crosschannel’ mediamerk worden. En er moeten duidelijke, vertrouwde afspraken komen met de kijkers.

De leiding van Canvas gaf dinsdagnamiddag tekst en uitleg bij de nieuwe plannen van Canvas. Volgens Paul Peyskens, sinds vandaag de nieuwe netmanager van Canvas, moet het tweede VRT-net opnieuw nadrukkelijker verschillen van Eén.

‘Canvas moet verbreden zonder te verwateren', klonk het. 'Canvas is niet langer een lineaire televisiezender, maar een crosschannel mediamerk. We maken niet alleen tv-programma’s, maar ook online content, mobile content en live events.’

Vijf domeinen

Centraal in de vernieuwing staan vijf domeinen waarin de zender de referentie voor informatie wil zijn: nationale en internationale politiek, sport, wetenschappen, ondernemen, kunst en cultuur.

Het nieuwe Canvas - de naam blijft overeind - gaat na de paasvakantie van 2015 van start en moet ook meer jongeren aanspreken.

‘De gemiddelde leeftijd van de Canvas-kijker is nu 57 jaar. Het is een ijzersterk merk, maar moet meer een merk worden van de +18-jarigen’, besluit Peyskens.

Nu experimenteren

'Nu het plan klaar is, kan het echte werk beginnen', zegt projectleider Elly Vervloet. 'Gisteren lanceerden we al onze ambitieuze samenwerking met de VRT Nieuwsdienst en VRT Televisie voor twee nieuwe actua-programma’s. Nu stimuleren we al onze partners om te experimenteren met de interactieve content-formats van vandaag en morgen.'

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in