Gamefanaten wereldwijd hebben er reikhalzend naar uitgekeken, maar vandaag ligt ‘Destiny’ in de winkelrekken. Met 500 miljoen dollar (386 miljoen euro) aan productie- en marketingkosten, geldt het videospel meteen als het duurste ooit.

‘Destiny’ katapulteert ons 700 jaar verder de toekomst in, naar een aarde die bijna volledig in puin ligt na de passage van een of andere ‘krachtige duisternis’. U raadt het al, slechts een kleine groep heeft de apocalyps overleefd en krijgt de ondankbare taak om de aardkloot te redden van de totale ondergang. En dan is het aan u, de gamer. Origineel is het scenario allerminst, de uitvoering is echter des te spectaculairder.

‘Destiny’ is net zoals het enorm succesvolle ‘World of Warcraft’ een interactief videogame. Spelletjesfanaten van over de hele wereld kunnen teams smeden met andere online gamers of het tegen hen opnemen. Dat interactieve karakter voorziet ‘Destiny’ van een bijna oneindig gamma aan groeimogelijkheden. Productontwikkelaars kunnen anticiperen, bijsturen en verder ontwikkelen naarmate steeds meer gamers de virtuele planeet gaan bevolken.

Vijfhonderd medewerkers hebben gedurende vijf jaar gewerkt en bijgeschaafd aan het eerste deel in wat een hele ruimtesaga aan videogames moet worden. Bungie, de grafische studio achter het spel, kreeg van uitgever Activision een hallucinant budget toegewezen om de productie tot een goed einde te brengen. De rest van het geld werd opgesoupeerd door een penetrante marketingcampagne.

Met productiekosten van een half miljard dollar (386 miljoen euro) werd niets aan het toeval overgelaten. Zo werden een gratis ‘alpha’ en ‘beta’-versie van het spel in volle ontwikkeling gratis online aangeboden. Gamers van over de hele wereld konden zo gratis grote gebieden van het spel uitvoerig testen nog voor het in de winkel lag. De bedoeling achter de gratis testversies mag duidelijk zijn: bijsturen waar nodig, maar vooral de hype nog wat extra voeden.

Die tactiek blijkt zijn vruchten af te werpen. De zogenaamde ‘pre-orders’ voor de shooter maalden voor de release reeds alle records aan diggelen en om tegemoet te komen aan de enorme vraag openden een aantal winkels in Londen om middernacht reeds de deuren. En als lange wachtrijen mogen gelden als een eerste indicator voor succes, dan ziet de toekomst voor ‘Destiny’ er in elk geval veelbelovend uit.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig