Nederlands rapport bevestigt dat vlucht MH17 doorboord werd door ‘groot aantal objecten’
Foto: BELGAIMAGE

De crash van vlucht MH17 van Malaysia Airlines in juli werd niet veroorzaakt door een technisch probleem of een menselijke fout, maar ‘door een groot aantal objecten die het vliegtuig met hoge snelheid van buitenaf hebben doorboord.’ Dat stelt de Nederlandse Onderzoeksraad voor de Veiligheid in een tussentijds rapport. De eerste resultaten bevestigen dus de eerder aangenomen theorieën over een luchtdoelraket.

Het rapport (pdf) van de Onderzoeksraad voor Veiligheid bevat een aantal feiten, gebaseerd op verschillende bronnen, die de onderzoekers in staat stelden een voorlopige tijdslijn van de gebeurtenissen op te stellen. Onder meer data van de zwarte dozen (de Cockpit Voice Recorder en de Flight Data Recorder), satellieten en gegevens van de luchtverkeersleiding werden bekeken.

Die bevestigen allemaal dat het vliegtuig op een normale manier vloog tot 13:20 uur (GMT), waarna alle contact werd verbroken. ‘De Cockpit Voice Recorder bevatte geen enkel gesprek dat wees op een noodsituatie of technisch probleem. Er waren evenmin alarmen te horen in de cockpit die op een technisch mankement zouden kunnen wijzen’, aldus het onderzoek.

Hoewel de onderzoekers van het Nederlandse team nog niet op de crashsite zijn geweest, stelt het onderzoek dat het vliegtuig nog tijdens de vlucht uiteenviel. ‘De brokstukken bewijzen dat er sprake was van een ‘in-flight break up’ en dat verschillende delen van het vliegtuig doorboord werden. Het patroon van de schade komt overeen met de impact van een groot aantal objecten dat het vliegtuig met hoge snelheid van buitenaf heeft geraakt.’

Geen schuldige aangeduid

De Onderzoeksraad wil zich evenwel niet uitspreken over wie schuld treft. ‘De Onderzoeksraad voor de Veiligheid zal geen mededelingen doen met betrekking tot schuld of aansprakelijkheid. Deze zaken zullen geen deel uitmaken van het onderzoek’, klinkt het in een aankondiging.

Definitief rapport pas in juli 2015

De onderzoekers van het Nederlandse team zijn overigens nog niet op de crashsite geweest. Door aanhoudende gevechten in en rond Hrabove, de plaats van de ramp, raakten de onderzoekers niet ter plaatse. ‘Pas wanneer de situatie in het gebied weer stabiel is zullen leden van de Onderzoeksraad afreizen naar Oekraïne. Zij zullen de resultaten van het onderzoek vervolgens toetsen aan de bewijzen ter plaatse.’ Daardoor is het nog niet duidelijk wanneer het definitieve rapport precies zal worden voorgesteld. De onderzoekers hopen klaar te zijn tegen juli 2015, exact een jaar na de ramp.

Vlucht MH17 van Malaysia Airlines stortte neer op 17 juli in het oosten van Oekraïne. Bij de ramp kwamen 298 mensen om het leven, onder wie 196 Nederlanders en vijf Belgen.