Tv-spot Studio Brussel ‘tast waardigheid vrouwen aan’

De Jury voor Ethische Praktijken (JEP), het zelfdiscipline-orgaan van de reclamesector, heeft de VRT op de vingers getikt voor een tv-spot voor radiozender Studio Brussel waarin twerkende vrouwen worden voorgesteld als barmeubel.

In de spot bereidt een man een cocktail op een plank op de billen van twee vrouwen. De vrouwen mixen de cocktail door te twerken, een populaire dansstijl waarbij een vrouw vooroverbuigt en met het achterwerk een staande man aanraakt. De spot eindigt met een beeld waarin de drie van de cocktail drinken.

Een klager meende onder meer dat ‘Studio Brussel zijn maatschappijkritische toon volledig kwijt is’ en dat ‘vrouwen duidelijk worden gereduceerd tot goedkope objecten in een onderdanige positie’.

‘Humor en zelfrelativering’

De spot kaderde volgens de VRT in een reeks van drie spots over festivalmuziek op de radio, waarin muziek aan bod komt die momenteel ‘heel populair is en waarin het twerken als courante beweging geldt’. De dansstijl wordt omschreven als ‘een hele prestatie’ want ‘ongelooflijk moeilijk’.

VRT zegt te begrijpen dat niet iedereen zich aangesproken voelt, maar meent dat de spot vrouwen ‘nergens oneerbiedig behandelt’. Verder wijst het op de ‘portie humor en zelfrelativering waarvoor Studio Brussel bekend staat’.

De JEP nam er nota van ‘dat de spot zich richt op een hedendaagse danscultuur en een maatschappelijk aanvaard fenomeen’ en is zich verder bewust van de stijl van de radiozender. Toch meent ze dat ‘vrouwen als voorwerpen worden gebruikt’ en dat de reclame hun ‘menselijke waardigheid aantast’, wat strijdig is met de JEP-regels.

De organisatie vraagt de reclame niet meer te verspreiden. De VRT heeft volgens de JEP bevestigd dat niet meer te zullen doen.