Ontmoet de schoenenontwerper: Guy Thiron

Helemaal nieuw in het Belgische modelandschap, is het schoenenlabel Thiron. Guy Thiron is zaakvoerder van de gelijknamige Antwerpse schoenenwinkel, maar verkoopt sinds kort ook zijn eigen ontwerpen aan zijn vrouwelijk clientèle. ‘Ik wil schoenen maken die ook veel gedragen worden, en niet in de kast blijven staan.’

Er was altijd wel een passie voor mode en specifiek schoenen, maar professioneel sloeg Guy Thiron eerst een andere weg. Hij haalde een master productontwikkeling en belandde in de interieursector waar hij winkelconcepten uitdacht. Maar op zoek naar iets nieuws, volgde hij een opleiding tot schoenmaker en stortte zich volop in de schoenenwereld.

Goed vijf jaar geleden opende hij een eigen winkel in de Drukkerijstraat in Antwerpen - met zorgvuldig gekozen selecties uit collecties als Martin Margiela MM6, Tim Van Steenbergen, Robert Clergerie en See by Chloé. Daar verkoopt hij sinds dit seizoen ook een aantal schoenen die hij zelf heeft ontworpen.

Voor het ontwerp en productie werkt hij samen met Sybil Mortelmans, die al vijftien jaar als ontwerpster en consultant werkt voor merken als Paule Ka, Carven en Vanessa Bruno. Hun eerste collectie (pumps, enkellaarsjes en hoge laarzen - prijzen starten bij 280 euro) zijn tijdloze ontwerpen met een verfijnde knipoog, waarbij afwerking en ambacht domineren.

De meeste ontwerpers komen eerst met een collectie, en dan pas een eigen winkel. U maakte de omgekeerde beweging. Welk voordeel heeft een verkoper die zelf schoenen gaat ontwerpen?

‘Als je meer dan vijf jaar een eigen schoenenwinkel runt, is het logisch dat je je baseert op ervaringen van klanten. Maar het is moeilijk om je vast te pinnen op verzuchtingen of vraag van één bepaalde klant. Comfort is wel belangrijk en blijft de rode draad: de vormen moeten goed zitten, de materialen die je gebruikt, de graad van afwerking.’

Wat heeft u het meest verbaasd tijdens het hele ontwerp- en productieproces? Waar staan wij als klant te weinig bij stil?

‘Ik wist hoe een schoen gemaakt wordt, maar je staat toch versteld van de verschillende stappen die nodig zijn om een schoen in elkaar te zetten. Er is geen machine waar je het materiaal invoert en waar een schoen uitkomt. Het is een complex proces met veel tussenstappen en enorm veel verschillende fabrikanten. Zo heb je bijvoorbeeld een verschillende fabrikant voor de zool of de hak.'

'Mensen onderschatten het aantal handelingen die worden gemaakt voor ze de schoenen ook echt in handen krijgen. Zo zijn er op het eind van het hele proces nog een hele reeks mensen nodig om de schoen te controleren op foutjes en het leder af te werken.'

De grote modehuizen kiezen steeds vaker voor platte schoenen - comfort boven alles - maar bij Thiron zitten onder alle schoenen toch een degelijke hak. Vindt u dat een damesschoen die nodig heeft?

‘Het is inderdaad zo dat je op veel catwalkshows platte schoenen ziet, maar daarom koopt nog niet iedereen plat. Wij merken dat de verschillende hakhoogtes belangrijk zijn. Een vrouw draagt waar ze zich goed in voelt. Je zou nooit een winkel kunnen volzetten met enkel platte schoenen. Er is veel vraag naar pumps: vrouwen dragen dat naar hun werk, maar ook op feestjes. We wilden met de eerste collectie vooral focussen op goedgemaakte hakken, onze interpretatie daarvan geven. Onze platte schoenen staan klaar voor de zomercollectie.’

U hebt gekozen voor tijdloze ontwerpen, die elke vrouw in huis zou moeten hebben. Maar limiteert u zichzelf zo niet als ontwerper?

‘Er zijn altijd nieuwe trends, maar dat zijn steeds herinterpretaties. Ik vind persoonlijk dat je het nooit te ver moet zoeken om iets compleet anders te vinden. Ik wil schoenen maken die ook veel gedragen worden, en niet in de kast blijven staan. Wij zoeken naar tijdloze modellen die we op een andere manier kunnen uitwerken.’

De collectie wordt nu enkel bij uw eigen winkel (en via de webshop) verkocht, maar mogen ook andere winkels buiten Antwerpen de schoenen verkopen of kiest u liever voor exclusiviteit?

‘Dat is eigenlijk een logisch gegroeide belissing geweest om een veel beter doordacht product te kunnen maken. Je kan niet verwachten dat de samenwerking met een fabrikant meteen op punt staat, dus hebben we ervoor gekozen om de eerste twee collecties zelf te verkopen, zodat we de pijnpunten kunnen blootleggen. Op het einde van de winter hopen we genoeg feedback te hebben van de klanten om te weten wat wel werkt en wat niet.’

Tot slot: heeft u ook al schoenen voor uzelf ontworpen? Denkt u eraan om de collectie uit te breiden voor mannen?

‘Ik heb tijdens mijn opleiding ook mannenschoenen gemaakt, maar eerlijk gezegd vind ik een damesschoen een spannender product om te maken. De markt is groter en er zijn veel meer mogelijkheden. Een vrouw kan verliefd worden op een paar schoenen en is dus een dankbaar publiek.’