Belgisch familiebedrijf zorgt al 17 jaar voor verrassende boxershorts
Een familieportret met oprichter Pierre, zijn vader Bruno, zijn twee zonen Thibaud en Pierre-Henri en zijn kleinzoon Felix

Is de boxershort misschien wel het meest genegeerde modeartikel? Zolang Christiano Ronaldo of David Beckam niet werd gestrikt als model, komen ze toch minder aan bod. Onterecht als u ziet welke collectie het Belgische familiebedrijf Mc Alson bij elk nieuw seizoen voorstelt, genoeg om drie maanden lang elke dag een nieuw motiefje te dragen.

Het verhaal van Mc Alson begint in 1997. Als zoon van textielfabrikanten, stapte Pierre Deren zelf ook in de sector en lanceerde hij een eerste collectie van zes klassieke boxershorts, vervaardigd uit katoen van hoogstaande kwaliteit én met oog voor de pasvorm.

Met die bijzondere pasvorm, het resultaat van de Amerikaanse snit aan de achterkant en de extra jersey katoenen steun (of pouch) aan de binnenkant, onderscheiden ze zich van de rest. En we hebben ons laten vertellen dat wie eenmaal kennismaakt met de boxers, eigenlijk niets anders meer wil. Bovendien worden de boxershorts helemaal in Europa vervaardigd met hoogwaardige stoffen uit Italië en Portugal.

Mc Alson produceert jaarlijks zo’n 130.000 stuks, maar aan de snit - eens geperfectioneerd - is in die zeventien jaar niet gek veel gewijzigd. De motieven en prints van de shorts veranderen des te meer: mannen hebben bij elke zomer- en wintercollectie een uitgebreide keuze en hoeven zich niet tevreden te stellen met saaie kleurtjes of motieven.

‘De laatste vier jaar zijn we ons echt gaan concentreren op prints, naast de ruitjes en streepjes. Daarvoor werken we samen met een Gentse tekenaar die goed verstaat wat wij willen’, aldus marketingverantwoordelijk Félicie Martens.

‘Wij bepalen op voorhand al een thema en gaan zelf op zoek naar zaken die hem kunnen inspireren. Voor het huidige thema Circus waren dat bijvoorbeeld oude posters. Die opvallende prints vielen aanvankelijk meer in de smaak bij jongeren, maar we zien ook dat onze oudere klanten er vaker voor kiezen in plaats van de tijdloze motiefjes.’

Mc Alson is vandaag een Belgisch familiebedrijf; na de twee oudste kinderen van Pierre, Thibaud en Caroline, staat ook de derde generatie klaar om in het bedrijf te stappen. De boxershort en zijn unieke pasvorm blijft het belangrijkste product, maar nadat eerder ook al een collectie zwemshorts werd gelanceerd, volgen volgende zomer ook pyjamabroeken.

Maar niet alleen Belgen lopen rond in de boxershorts, ook in Duitsland, Noorwegen, Italië, Frankrijk Nederland en Zweden zijn er verkooppunten. En ook buiten Europa vallen de boxershorts van Mc Alson in de smaak: bij Japanners en Zuid-Koreanen bijvoorbeeld, maar het label wordt binnenkort ook in de Verenigde Staten gelanceerd.

Van het hoge noorden tot het verre oosten: dat elke markt verschillend is, merken ze ook bij Mc Alson op. ‘We zien dat ze in Italië veel opener zijn voor kleuren, dat is ook hetgene wat ze in Japan zo leuk vinden. In Duitsland daarentegen hebben ze een klassiekere voorkeur en een cliché, maar Nederlanders tonen hun vaderlandse trots ook met hun ondergoed en kiezen veel oranje.’

De boxershorts voor mannen kosten 35 euro per stuk, de shorts voor kinderen hebben een prijskaartje van 29 euro, maar dan doet u zichzelf meteen ook iets cadeau. Elke boxershort wordt namelijk al van bij het begin in een individueel doosje verpakt, dat steeds in het thema van de collectie staats.

‘De sleeves worden elk seizoen aangepast aan de motieven - nu Circus, voor zomer 2015 wordt het thema surf en strand uitgewerkt - en er zijn ook mensen die ze verzamelen en bijhouden. We krijgen soms zelfs de vraag of ze geen winkeldisplay mee naar huis mogen nemen.’

Dat luxegevoel maakt de boxershorts ook uitstekende cadeaus, en daar spelen ze bij Mc Alson op in door rond de kerstperiode en Valentijn speciale collectie uit te brengen met een aangepaste verpakking, waarop u meteen ook de naam van de schenker en een kleine boodschap kunt schrijven.

Mc Alson heeft een eigen webshop en wordt in ons land onder meer verkocht bij Bouvy en Privejoke in Brussel, Belgrado in Gent en Morrison in Antwerpen.