Mobiliteitsorganisaties zijn ongerust over het hoge aantal ongevallen met fietsers. Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar hebben twintig procent meer fietsers een ongeluk gehad. ‘Vooral oudere fietsers hebben vaker iets voor, ze zien en horen minder goed. We moeten onderzoeken of de opmars van de elektrische fiets daar voor iets tussenzit’, zegt het Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid.
De Vlaamse overheid ziet alvast een verband, en bekijkt daarom of de elektrische fiets aanpassingen afdwingt aan fietspaden. Het gaat dan om bredere stroken en minder scherpe bochten. 'Maar vandaag is er nog geen duidelijkheid of daardoor elk nieuw fietspad breder zal zijn en minder bochten krijgt', aldus Ilse Luypaerts, woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer. De elektrische fiets krijgt door de integratie in het vademecum fietsvoorzieningen dezelfde plaats als de bromfiets.
Als de fietspaden breder worden, betekent dat niet dat de autorijvakken smaller worden. Er wordt meer ruimte benut in de bermen.Het Agentschap Wegen en Verkeer zal vanaf volgend jaar niet alleen nieuwe fietspaden op gewestwegen aanpakken. Ook bestaande fietspaden die de overheid heraanlegt, krijgen een opfrisbeurt.