REVIEW. Kelis - Niet zot genoeg (***)
Kelis. Foto: Koen Bauters

Bizar. Kelis trapte af met ‘Bounce’, het hitje dat ze ooit met Calvin Harris opnam (de dance-dj die vandaag het hoofdpodium afsluit).

Had ze zich dan niet opnieuw bekeerd tot de retrosoul. Nu ja, op een festival pak je maar beter uit met genoeg hits.

De Amerikaanse r&b-zangeres arriveerde 20 minuten te laat, vanwege technische problemen, vermoeden we. Reeg ze daarom snelsnel de hits aan elkaar? ‘Trick me’ en ‘Millionaire’ volgden immers snel. Haar set zou noodgedwongen worden gekortwiekt.

Ze zag er hoedanook uit om door een ringetje te halen, als een dodelijke stoeipoes uit het Chicago van de jaren twintig.

In de songs van haar nieuwe plaat Food kwam de vierkoppige band het best tot zijn recht. Zoals ‘Rumble’, een song over de praktische kant na een scheiding en niet over “dat je het liefst zou sterven en daarna wenst dat hij zou sterven”, dixit Kelis.

Op geen enkel moment zagen we trouwens chemie tussen de zangeres en haar anonieme huurlingen.

Het publiek reageerde afwachtend. Tja, Kelis’ nieuwste singles worden amper op de radio gedraaid. Hip is ze al lang niet meer.

Jammer, want de sexy afropop van ‘Jerk ribs’ klonk prima, vooral dankzij Kelis’ heerlijk hese donkerbruine zang.

Het publiek kwam pas los bij ‘Got your money’ en een op Afro-Caraïbische leest geschoeid ‘Milkshake’. Tot ver buiten de Marquee werd er gedanst, zeker op de discofunkversie van ‘4th of July’.

Maar op het podium vonkte het nooit écht.

Laat haar de stoïcijnse jazzstudenten in haar band buitenkegelen en vervangen door een stel zotte ‘brothers’. Dat helpt vast.