‘We proeven geen verschil tussen Heineken en Stella Artois’
Foto: BELGA

Meer dan honderd bierliefhebbers kunnen bij een blinde smaaktest geen Heineken van een Stella Artois onderscheiden, zo blijkt uit een Zweeds onderzoek. Enig lichtpuntje: voor zover wij weten, namen geen Belgen deel aan de proef.

Voor het onderzoek werden drie populaire bieren uitgekozen: het Belgische bier Stella Artois, het Nederlandse Heineken en het Tsjechische Budvar. Het experiment ging uit van een zogenaamde driehoekstest: de 138 deelnemers tussen 21 en 70 jaar oud kregen drie pintjes voorgeschoteld (uiteraard zonder te weten welk), waarvan er twee hetzelfde bier waren.

Nadat ze van elk pintje hadden geproefd, moesten ze aanduiden welke verschillende was van de andere twee. En wat bleek? Bijna niemand van de opgetrommelde bierliefhebbers kon de bieren uit elkaar houden, zo rapporteert de American Association of Wine Economists, die heeft meegewerkt aan het onderzoek. Pas na een derde proefronde waren de resultaten iets beter, maar nog steeds niet om over naar huis te schrijven.

Daaruit durven de onderzoekers concluderen dat bieren bijna allemaal hetzelfde smaken, en we vooral door de naam en zijn imago favoriseren, maar niet zozeer voor de kwaliteit en de smaak. Meteen moet ook de kanttekening bij het onderzoek worden geplaatst dat het om een kleinschalige groep ging.

Want geef toe, elke Belgische bierdrinker kan op zijn minst een Stella en een Heineken uit elkaar houden. Al blijkt dat bij een blinde smaaktest op de redactie van Het Laatste Nieuws nog niet zo simpel te zijn. Zytholoog Hans Bombeke legt in de krant uit waarom hij niet verbaasd is over het onderzoek.

‘Zonder een waarde-oordeel te vellen: Heineken en Stella Artois zijn fabrieksbieren geworden, waarvan de straffe kantjes zijn afgevlakt om zo veel mogelijk klanten te charmeren. Pils wordt hier op café vooral als dorstlesser beschouwd, terwijl een echte bierkenner op andere zaken let’, aldus Bombeke.