Malaysia Airlines had een vluchtplan ingediend om op grotere hoogte boven Oekraïne te vliegen dan uiteindelijk gebeurde. Dat liet de Maleisische luchtvaartmaatschappij weten. Vlucht MH17 vloog op 33.000 voet hoogte toen het neerstortte, het luchtruim boven het oosten van Oekraïne was gesloten tot 32.000 voet.
Daar werd het toestel vermoedelijk neergehaald. Wie de raket afvuurde, is nog niet duidelijk.
Luchtruim gesloten
Verschillende maatschappijen hadden al maanden voor de crash hun vliegroutes aangepast. Onder hen het Australische Qantas, de twee voornaamste Zuid-Koreaanse maatschappijen, Korean Air en Asiana, en het Taiwanese China Airlines. Zij vliegen al sinds maart of april niet meer boven de regio, om veiligheidsredenen.
De European Cockpit Association (ECA), die meer dan 38.000 Europese piloten vertegenwoordigt, zegt dat de route de meest gebruikte is voor vluchten van Europa naar Zuidoost-Azië.
Veilig
Volgens de Maleisische premier Najib Razak was de vluchtroute veilig verklaard door de internationale organisatie voor burgerluchtvaart. Malaysia Airlines beklemtoonde vrijdag dat het vliegtuig gebieden in de regio, die als risicovol waren betiteld, had gemeden.
Het luchtruim boven het oosten van Oekraïne was gesloten tot 32.000 voet. Vlucht MH17 vloog op 33.000 voet hoogte toen het neerstortte. 1.000 voet is ruim 300 meter.