Zijn er nog verschillen tussen Brussels Airlines en Ryanair?
Controle Zaventem Foto: IMAGEGLOBE

Dinsdag deelde Brussels Airlines met de lancering zijn nieuwe ‘Check & Go’-tarief een tik uit aan lagekostenmaatschappij Ryanair. Met het €69-ticket (heen en terug) gaat de maatschappij rechtstreeks in concurrentie met de Ierse maatschappij. Maar waar verschillen de twee dan nog?

UW PORTEMONNEE

U wil zo goedkoop mogelijk vliegen? Dan is steeds de boodschap: boek vroeg. Zowel bij Brussels Airlines als bij Ryanair, al hebben beiden ook vaak erg aantrekkelijke ‘koopjes’ voor de late beslissers.

De nieuwe prijs van Brussels Airlines is erg competitief met Ryanair. 69 euro, heen en terug, alle kosten inbegrepen, dat is écht niet veel. We zochten even een voorbeeld ter vergelijking.

Als we van 3 februari tot 10 februari 2015 naar Lissabon zouden gaan, is Ryanair goedkoper: €59,98 per persoon, heen en terug. Maar dan moet u toch even opletten voor de extraatjes.

Wil u bij Ryanair een zitplaats reserveren, reken er dan voor een ‘gewone plaats’, zonder extra beenruimte, €10 bij (heen en terug). Dat komt op €69,98, net iets meer dan een ticket van Brussels Airlines. Wil u betalen met kredietkaart, dan betaalt u bij beide maatschappijen extra. Brussels Airlines rekent het meest aan: €8 per passagier, niet weinig. 

Brussels Airlines hamert er in zijn communicatie op dat er met hun ‘Check & Go’-tarief geen extra kosten bijkomen (uitgezonderd betaling met creditcard). Bij Ryanair kan alleen online kosteloos inchecken, in tegenstelling tot Brussels Airlines.

LUCHTHAVEN

Waar wil u vertrekken en waar landen?

Het is een cruciale vraag bij de keuze tussen Ryanair en Brussels Airlines. Vertrekt u liefst vanop Brussels Airport in Zaventem? Dat kan met beide maatschappijen, maar Ryanair vliegt voorlopig alleen naar Italië, Spanje en Portugal. Brussels Airlines vliegt naar de meeste Europese landen.

Met Ryanair is het ook opletten geblazen waar uw vliegtuig precies aankomt: Barcelona of Girona bijvoorbeeld. Girona ligt meer dan 100 kilometers buiten Barcelona, wat u een extra busticket kost. Al is dat zeker niet bij alle bestemmingen het geval: de twee luchthavens in Rome, Leonardo Da Vinci (Brussels Airlines) en Ciampino (Ryanair) liggen allebei niet zo ver van het centrum.

Maar vanop Zaventem vliegt Ryanair wél op de luchthavens die relatief dicht bij het centrum liggen. Naar Barcelona El Prat bijvoorbeeld. 

VLUCHTTIJDEN

Ryanair huurt de goedkopere ‘slots’ in de luchthaven, de plaats waar u het vliegtuig opstapt. Daardoor vertrekken de vliegtuigen vaker op onhandige uren. Onze vlucht naar Lissabon stijgt bijvoorbeeld op om 06.30 uur. Niet dat zoiets bij Brussels Airlines onmogelijk is, maar het komt minder voor.

Die goedkopere slots zijn vaak niet voorzien van een rechtstreekse luchtbrug met het vliegtuig, wat betekent dat passagiers te voet via de tarmac het vliegtuig instappen.

BAGAGE

Zowel bij de €69-vluchten van Brussels Airlines als bij die van Ryanair is geen bagage inbegrepen. Op een vlucht van Brussels Airlines mag uw handbagage 12 kg wegen, bij Ryanair 10 kg.

SERVICE

Als u een ticket wil boeken op de website van Ryanair moet u zich wapenen voor een spervuur aan voorstellen: van een extra reisverzekering tot een huurauto, een goedkope parking en sms’jes met vluchtdetails. Alles kost geld. Brussels Airlines biedt op zijn website ook extra opties aan, zij het wel in mindere mate.

Ook op het vliegtuig moet u die extra verkoopstrucs van Ryanair erbij nemen: tijdens de vlucht leuren stewards met loterijbiljetten en taxfree parfums. Brussels Airlines moet natuurlijk ook zijn geld verdienen, maar de maatschappij probeert met de nieuwe baseline ‘We go the extra smile’, alleszins de garantie te geven dat het niet zal inboeten op service.