Het is één van de grootste verzuchtingen van treinreizigers: wanneer komt er internet op de trein? De NMBS belooft dat er snel een oplossing komt. ‘Wifi of 4G, we zullen ons de komende maanden bezighouden om tegemoet te komen aan de vraag’, zegt NMBS-topman Jo Cornu.
In Nederland of Frankrijk is internet op de trein dagelijkse kost. De reizigers halen er steevast hun tablet, laptop of smartphone boven en lezen hun mails op de trein. In België is dat moeilijker. Wifi is nog niet beschikbaar en vaak hapert het 3G-netwerk van zodra de trein begint te rijden. ‘Als we reizigers vragen wat ze belangrijk vinden dan komen altijd twee verzuchtingen naar boven: een zitplaats en internet’, zegt NMBS-topman Jo Cornu. Aan beide vragen wil de vervoersmaatschappij iets doen. ‘Aan de vraag naar zitplaatsen voldoen we met het nieuwe vervoersplan in december, met internet houden we ons de komende maanden bezig’, klinkt het.
Wifi voorzien in de stations ligt voor de hand, maar in de treinen zelf ligt het technisch een stuk moeilijker. Zo dreigt een verbinding snel overbelast te raken. 'Het is een probleem waar de Thalys nu bijvoorbeeld ook mee kampt, en dat leidt tot frustraties.' Daarom wil Cornu niets overhaast doen.
Voorlopig is het nog niet duidelijk op welke optie het oog van de NMBS gevallen is. Wifi aanbieden is een optie, anderzijds blijkt op de Thalys dat het systeem zodanig populair is dat het overbelast raakt. Dan is het 4G-signaal versterken een mooi alternatief, maar op dit moment heeft nog niet iedereen daar toegang toe.
Over enkele maanden moet er meer duidelijkheid zijn, belooft Cornu.