Project Gent-Sint-Pieters duurt twee jaar langer dan gepland
Foto: rr

Om het station Gent-Sint-Pieters, met 54.000 reizigers per dag het drukst bezochte station in Vlaanderen, om te bouwen tot een hedendaags vervoersknooppunt, zal worden gewerkt tot in 2024. Dat is twee jaar later dan bij de start van de werken gepland.

‘Bij de start van de opmaak van het plan in 2007 waren er 37.000 reizigers per dag, dat waren er bij het begin van de werken in 2011 al een pak meer en nu zijn er dat al 54.000’, zegt woordvoerster Gisèle Rogiest van het Project Gent-Sint-Pieters. ‘Bovendien, en dat maakt de werf complex, mogen er maximaal twee van de twaalf sporen buiten gebruik zijn.’

Daarnaast halen de ingenieurs ook nog een bouwtechnische reden aan. Om tijd te winnen wordt vanaf spoor 11 (tot spoor 1) gewerkt met de ‘stross-techniek’. Daarbij worden eerst steunpilaren in de grond gebracht, daarna een vloerplaat gestort en opgehangen, waarna het onderliggende verdiep wordt weggegraven. Voor spoor 12 werd gekozen voor een open bouwput.

Zeven viaducten

De huidige infrastructuur wordt eigenlijk vervangen door zeven viaducten, waarover de sporen en perrons komen en waaronder op de gelijkvloerse verdieping een publiekszone komt en in de kelder een fietsenstalling en technische ruimtes. 'Een viaduct bouwen duurt ongeveer twee jaar, momenteel zijn er al twee viaducten klaar', zegt ingenieur Dirk Evenepoel (Eurostation). 'Dankzij een glazen vloerplaat op de perrons komt er maximaal natuurlijk licht tot in de stationshal én onderste verdieping.'

De perrons zijn ook breder: 11,5 meter in plaats van 8 meter. Een hoge glazen overkapping (in een lijn achter het historische stationsgebouw) wordt afgewisseld met een lagere glazen overkapping. Verder krijgt elk perron zes toegangen: vier roltrappen en twee liften.

Plaats voor 10.000 fietsen

Overigens is perron 12 sinds deze week afgewerkt en in gebruik genomen. Tegen januari 2015 moet ook spoor 11 klaar zijn. Van de fietsenstalling die op termijn 10.000 rijwielen onderdak zal geven, zijn er al 1.700 definitief in gebruiken 700 tijdelijk.

Na de zomervakantie starten de werken voor de aanleg van een 1.150 vierkante meter grote tuin in de helling van het Koningin Maria Hendrikaplein naar de K+R en de fietsenstalling en aan de kant van het station een ‘zittribune’ om te verpozen. Er wordt een zigzaggend pad aangelegd met daarlangs bloemen, struiken, heesters en bomen. Kostprijs: 350.000 euro.

Partners van het project Gent-Sint-Pieters zijn de NMBS, Infrabel, Eurostation, De Lijn, AWV en de Stad Gent.