Vanaf 1 juli twee versies van Story te koop

Vanaf dinsdag 1 juli 2014 verschijnt het weekblad Story in twee formaten: de lezers kunnen in de dagbladhandel kiezen tussen een ‘full’ Story, met tv-programmatie, en een goedkopere ‘light’ versie, zonder de tv-programma’s. Dat meldt De Tijd op zijn website en wordt bevestigd door Story-hoofdredacteur Frederik De Swaef.

Doel van de operatie is de afkalvende lezersmarkt in de print te keren. Vooral de tijdschriften kampen in Vlaanderen met een krimpende markt, zo bleek onlangs nog uit de CIM-cijfers.

Uit lezersonderzoek blijkt volgens De Swaef dat bijna de helft van de Story-kopers de tv-pagina’s nooit bekijkt. Daarom krijgen lezers vanaf 1 juli de keuze tussen een pakket met het ‘lokale’ Story, het meer internationaal getinte Storywood en TV Blad als afzonderlijk magazine, voor 3 euro, of een pakket met enkel Story en Storywood voor 2,40 euro. Met die laatste prijs zet Story zich ook goedkoper in de markt dan directe concurrent Dag Allemaal.

‘Door ons bestaande publiek een goedkopere versie te bieden, denken we de impuls te vergroten om tot aankoop over te gaan en zo de koopfrequentie te verhogen’, zegt De Swaef.

‘Terwijl de magazinemarkt sinds 2007 drastisch aan het dalen is gegaan, slaagt Story er toch in om zijn marktaandeel te verhogen’, zegt De Swaef. Het is een argument dat de hoofdredacteur ook wil uitspelen bij een eventuele overnemer, want Story hoort tot het Finse Sanoma-concern dat zijn Vlaamse portefeuille in de etalage heeft gezet.

Het komt er nu op aan te weten hoeveel Story-lezers kiezen voor de full option en hoeveel voor de light-versie zonder tv-programma’s. ‘Dat wordt inderdaad een moeilijke’, bekent De Swaef. ‘Maar we hebben al tests in dat verband gedaan die indicaties geven en we gaan de distributie de komende tijd zeker ook bijsturen.’