Zeetong uitgeroepen tot opvolger pladijs
Foto: Photo News

Na meer dan twintig jaar is het nog eens de beurt aan de zeetong om de titel ‘Vis van het Jaar’ te dragen. Die beslissing van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) in samenwerking met de visserijsector moet de vraag naar de vis op de versmarkt verder stimuleren, zowel thuis als op restaurant.

Zeetong is woensdag uitgeroepen tot Vis van het Jaar 2014. De keuze valt meestal op een onderschatte vissoort die door onze vissers wordt aangevoerd, geen vangstbeperking kent, voldoende beschikbaar is en culinair voldoende te bieden heeft.

Na pladijs - de winnaar van 2013 én 2011 - is zeetong de meest aangevoerde zeevis. In waarde is het zelfs de belangrijkste vis, met 23,5 miljoen euro, goed voor 42 procent van de totale aanvoerwaarde. Het was al meer dan twintig jaar geleden dat de zeetong nog eens in de kijker werd geplaatst: de laatste keer was in 1991.

‘Zeetong wordt het hele jaar aangevoerd, maar is op zijn best, na de paaiperiode, van juni tot december. Vanaf midden juni stijgt de aanvoer met de opening van de Golf van Biskaje voor de Vlaamse visserij’, aldus de VLAM.

Momenteel is de soort een typevoorbeeld van hoe duurzame visserij er zou moeten uitzien, klinkt het nog. Diverse aanpassingen aan het vistuig verminderen ongewenste bijvangst, het brandstofverbruik wordt bovendien beperkt, net als de impact voor de zeebodem.

Dit jaar wordt de vis opnieuw op verschillende manieren gepromoot, onder meer met een receptenfolder die sterrenchef Michaël Vrijmoed van het Gentse restaurant Vrijmoed mee opstelde. Daarnaast zijn er publicaties in tijdschriften en culinaire programma’s en een wedstrijd op Horeca Expo Gent.