Amerikaanse kunstenaar Jeff Koons in zee met H&M
Een simulatiebeeld van wat de New Yorkers binnenkort zullen zien op Fifth Avenue Foto: H&M

De Amerikaanse kunstenaar Jeff Koons kan rekenen op de hulp van de Zweedse kledingketen H&M om zijn allereerste grote retrospectieve in New York te promoten. Hij krijgt daarvoor de gevel van de nieuwe flagship store op Fifth Avenue ter beschikking.

De gevel van de gloednieuwe flagship store van H&M op Fifth Avenue wordt binnenkort bekleed met een immense afbeelding van een van Koons’ bekendste werken, zijn Balloon Dog, en de woorden Fashion loves art.

Dit moet mensen warm maken voor de nieuwe tentoonstelling Jeff Koons: A Retrospective in het New Yorkse Whitney Museum of American Art, die loopt van 27 juni tot en met 29 oktober 2014.

De nieuwe New Yorkse locatie van de Zweedse kledingketen heeft niet zomaar voor Koons gekozen: de winkel - die op 17 juli de deuren opent voor het grote publiek - wil klanten het gevoel gevel alsof ze winkelen in een museum.

In ruil voor de mooie reclame heeft de 59-jarige kunstenaar een handtas ontworpen - The Balloon Dog - die in geselecteerde Amerikaanse vestigingen van de kledingketen zal worden verkocht.

Geïnteresseerd in de expo van Koons, maar niet onmiddellijk plannen om naar New York te reizen? De tentoonstelling reist in het najaar door naar het Parijse Centre Pompidou en zal vanaf juni 2014 te zien zijn in het Guggenheim Museum in het Spaanse Bilbao.