Waarom Delhaize saneringen nodig vindt
Sylvie Van den Eynde en Denis Knoops van Delhaize Foto: photo news
De tol voor het personeel is erg hoog: één op de zes banen op de tocht bij Delhaize, 14 winkels die met sluiten bedreigd zijn, en de loonsvoorwaarden van het personeel dat mag blijven, staan onder druk. Hoe verdedigt Delhaize dit zware besparingsplan?

1. Kostenhandicap

Op de persconferentie die Delhaize gaf naar aanleiding van de herstructurering kwam duidelijk aan bod hoe de volumes die verhandeld worden door winkels die door Delhaize zelf worden uitgebaat, zwaar onder druk staan. De verhandelde volumes zijn cruciaal voor de rendabiliteit. Bij de zelfstandigen die opereren onder een Delhaize-vlag staan die verhandelde volumes opvallend minder onder druk.

De kostenhandicap van de supermarktketen ten opzichte van de concurrentie bedraagt tussen de 15 à 33 procent, de rendabiliteit van de winkels in eigen beheer is de jongste drie jaar met meer dan 78 procent gedaald, illustreerde de pas aangetreden topman Denis Knoops. 'Dat is onhoudbaar.'

2. Loonkosten

In de toelichting verwijst Delhaize nadrukkelijk naar de personeelskosten van de keten. Die zouden naar eigen zeggen 15 tot 30 procent hoger zijn dan bij de concurrentie in ons land.

Delhaize werkt onder hetzelfde paritair comité als zijn concurrenten, maar heeft de voorbije jaren aan zijn personeel wel een aantal voordelen toegekend, waardoor de kloof is vergroot. Zo krijgt het personeel van Delhaize anciënniteitstoeslagen tot het einde van zijn loopbaan, terwijl er bij andere ketens een begrenzing telt. De groep kampt ook met een iets ouder personeelbestand.

De keten maakt er dan ook geen geheim van dat het de loonschaal van het personeel wil aanpassen. Dat betekent dus dat iedereen zal moeten inleveren, ook wie wel aan de slag kan blijven. Zo’n grootschalige loonsverlaging is erg uitzonderlijk.

3. Prijsdalingen

Delhaize kampt al langer met stijgende kosten, slabakkende omzet en dalende rentabiliteit. In het eerste kwartaal viel de bedrijfsmarge terug van 4,8 procent naar 3,1 procent, terwijl de keten marktaandeel verliest. Dat er momenteel sprake is van deflatie bij voedingsproducten – prijsdalingen dus – vergroot de malaise. Die prijsdalingen in combinatie met de stijgende personeelskosten worden volgens de directie stilaan bedrijfskritisch met het oog op de toekomst. 

Die hogere loonkosten kunnen niet meer gecompenseerd worden door de prijzen, want sinds de economische crisis heeft de klant zijn aankoopgedrag fundamenteel gewijzigd. Prijs is nu een bepalende factor geworden, luidde het op de persconferentie.

4. Concurrentie

'Het moeilijke economische klimaat en de snel toenemende concurrentie in de afgelopen jaren brengt de financiële gezondheid van de onderneming in gevaar', klinkt het in een mededeling op de site van de retailer. Discounter Aldi en Lidl lagen al even op de loer en bieden ook meer kwaliteitsproducten aan.

Mensen gaan steeds vaker op zoek naar die goedkopere alternatieven. De komst van Albert Heijn naar België heeft Colruyt ook gedwongen de prijzen te verlagen. De prijzen staan dus onder druk en maakt het voor Delhaize moeilijk om te concurreren.