Steeds meer scholen pleiten ervoor om de examens in de maand juni in het middelbaar onderwijs af te schaffen. Ze houden liever permanente evaluaties, daarbij testen ze de scholieren dus het hele jaar door.

Heel wat leerlingen vinden dit alvast een goed idee, al betekent dit ook dat er onder het jaar harder gewerkt moet worden. Voorstanders zeggen dat met deze werkmethode er bovendien onder het jaar kan bijgestuurd worden indien nodig. 

Een school mag zelf kiezen hoe ze de leerlingen test, zolang de jongeren de eindtermen maar halen. Examens volledig afschaffen is voor het katholiek onderwijs alvast geen optie. 

Genoeg voorbereid op blokperiode hoger onderwijs?

Maar er is ook kritiek op deze manier van werken. De vraag is natuurlijk of de jongeren dan nog genoeg voorbereid zijn om grote brokken leerstof te verwerken tijdens de zware blokperiode in het hoger onderwijs.

Volgens het Sint-Jozefinstituut in Ternat, waar voor de taalvakken geen examens meer worden afgelegd, worden jongeren ook op deze manier voldoende voorbereid op het hoger onderwijs. Ook op het einde van het jaar moeten de leerlingen namelijk nog grote hoeveelheden leerstof verwerken, alleen wegen die toetsen niet zo zwaar door als de examens op het einde van het schooljaar zoals we die nu kennen.

Moeten alle scholen overstappen op een systeem van permanente evaluatie? Reageer via de knop rechtsboven.