De Brusselse beurs moest woensdag terrein prijsgeven. De Bel20-index zakte 0,25% tot 3.178,17 punten. Van de twintig aandelen uit de graadmeter eindigden er vijftien in het rood. Dankzij UCB, bpost en Delhaize kon de impact nog worden beperkt.

De sterkste prestatie bij de grote waarden kwam van UCB. De biofarmagroep verdapperde 3,04% tot 59,70 euro. Hij profiteerde van een gunstig rapport van Citigroup, dat de opvolging van het aandeel startte met een koopadvies en een koersdoel van 75 euro. Volgens de analisten hebben de producten van UCB heel wat potentieel.

Opvallend was ook de prestatie van Bpost. Het postaandeel klom 0,80% tot 18,95 euro. JP Morgan had na de sterke klim van de voorbije maanden zijn advies nochtans bijgesteld van kopen naar houden. Het koersdoel blijft niettemin ongewijzigd op 19,80 euro. Bij de start van de handel ging Bpost in het rood, tegen de sluiting stond de titel opnieuw stevig bovenaan in de klassering.

Delhaize mocht een bonus van 0,61% boeken bij een slotkoers van 52,54 euro. De beleggers reageerden tevreden op het plan van de directie om veertien niet-rendabele eigen winkels te sluiten en 2.500 arbeidsplaatsen te schrappen. Aanvankelijk ging het aandeel zelfs 1,72% hoger, maar tegen het einde van de handel was een groot deel van de winst al verdampt.

Colruyt kon niet profiteren van de ingreep van Delhaize. De grutter uit Halle verloor 0,98% bij een slotkoers van 40,97 euro. Analisten wijzen erop dat het bedrijf in dezelfde moeilijke markt opereert als Delhaize.

Verlies was er ook voor KBC, dat de derde opeenvolgende dag in het rood ging. De financiële titel werd 1,73% bijgeknipt tot 42,21 euro.

Bij de kleinere waarden herstelde Iep Invest 6,12% om af te sluiten op 3,02 euro. Dinsdag was de titel nog 58,50% lager gegaan na de uitbetaling van een superdividend van 4,50 euro. Iep Invest is de nieuwe naam voor Punch International.

EVS moest dan weer 4,94% inleveren bij een slotkoers van 36,76 euro. Vanaf donderdag start het WK Voetbal, waar het bedrijf zijn technologie voor het bewerken van televisiebeelden kan promoten. De analisten twijfelen echter aan het groeipotentieel omdat heel wat televisiezenders hun investeringen afremmen.