Karl Lagerfeld en Frank Gehry ontwerpen voor Louis Vuitton
Delphine Arnault, Nicolas Ghesquière samen met prinses Charlene en prins Albert na de voorstelling van de cruisecollectie in Monaco Foto: Getty Images for Louis Vuitton

Modehuis Louis Vuitton rekent op zes grote namen in de designwereld voor een update van hun bekende logo, onder wie ook Karl Lagerfeld, creatief directeur bij dat andere Franse modehuis Chanel, en sterarchitect Frank Gehry. De bijzondere collectie wordt halfweg oktober in een aantal geselecteerde winkels verwacht.

Het Franse modehuis Louis Vuitton mag later dit jaar 160 kaarsjes uitblazen en dat wordt gevierd door een samenwerking met zes grote namen uit de designwereld onder de noemer ‘The Icon en the Iconclasts’. ‘We hebben een fantastische groep talenten samengesteld - genieën zou ik zelfs durven zeggen. Ieder van hen is de beste in zijn of haar respectievelijke vakgebied’, aldus Delphine Arnault, vicedirecteur-generaal bij Vuitton.

Samen met hoofdontwerper Nicolas Ghesquière koos ze voor zes ‘fascinerende en diverse persoonlijkheden’ die elk een aantal tassen en reiskoffers mogen ontwerpen waarbij het bekende logo van het Franse modehuis centraal staat. De meest opvallende naam in het rijtje is deze van Karl Lagerfeld, creatief directeur bij Fendi en Chanel. Hij krijgt het gezelschap van schoenenontwerper Christian Louboutin, architect Frank Gehry, de Japanse ontwerpster Rei Kawakubo, interieurdesigner Marc Newson en fotografe Cindy Sherman.

Het idee is echter niet nieuw, want in 1996 - toen het legendarische monogram honderd jaar oud werd - werden Azzedine Alaia, Manolo Blahnik, Vivienne Westwood, Helmut Lang, Isaac Mizrahi, Syvilla en Romeo Gigli ingeschakeld voor een gelijkaardige samenwerking. 

Het bekende logo kwam er dus pas goed veertig jaar na de oprichting van het modehuis: Georges Vuitton wilde met de verstrengelde letters L en V zijn vader eren, die vier jaar eerder was overleden. Ook Marc Jacobs, die vorig jaar afscheid nam van zijn job als creatief directeur bij Vuitton, huurde wel eens kunstenaars en ontwerpers in om het monogram van een frisse toets te voorzien.

De collectie van de sterontwerpers wordt halfweg oktober in de winkels verwacht, net op tijd om de 160ste verjaardag van het modehuis te vieren. De limited edition tassen zullen worden vergezeld van een prijskaartje tussen 2.000 en 4.000 euro, maar wie noch het geld noch het geluk heeft om er eentje te bemachtigen, kan zich troosten met een boek dat deze unieke samenwerking zal vastleggen.