N-VA kampioen van de sociale media
Foto: Photo News

Gisteren hadden we met z’n allen bijna 8.000 keer over de verkiezingen op de sociale media. Een trend waaraan ook de politieke partijen duchtig meedoen. Vooral N-VA blijkt de kampioen van de sociale media.

Met uitzondering van de periode rond het overlijden van Jean-Luc Dehaene, maken de politieke partijen en politici de voorbije weken meer gebruik van de sociale media. Dat blijkt uit onderzoek van Engagor & RCA Group.

N-VA blijkt de voornaamste gebruiker van verschillende online platformen. De partij zet fel in op interactie met zijn volgers, iets waar andere partijen minder mee bezig zijn. Met 17.000 volgers op Twitter en 35.000 vind-ik-leuks op Facebook, beschikt het team van Bart De Wever over het grootst aantal aanhangers. Maar de partijvoorzitter doet het zelf ook niet slecht. Zijn account, @Bart_DeWever, verzamelde met slechts 2 tweets meteen 25.500 volgers. Zijn boodschap aan de Franstaligen werd maar liefst 602 keer geretweet.

CD&V besliste om de sociale media op een andere manier te gebruiken. Zij werken vooral proactief en reageren weinig op de sociale mediagebruikers. Het aantrekken van nieuwe volgers blijkt voor hen moeilijker. Ook Vlaams Belang en PVDA gebruiken de sociale media niet om in interactie te gaan met de kiezer, maar wel om hun ideologie te communiceren. Anders dan de CD&V, slagen die twee partijen er wel in om op deze manier een groot aantal nieuwe volgers aan te spreken.

Wouter de socialemediakampioen

De sterkte van Open VLD ligt vooral bij personen als Vincent Van Quickenborne, Alexander De Croo, Gwendolyn Rutten en Guy Verhofstadt. Zij zijn afzonderlijk zeer actief op de verschillende sociale platformen. Op partijniveau laten de accounts het echter afweten.

Bij Groen hebben ze eveneens een persoonlijke socialemediakampioen, in de vorm van Wouter Van Besien. Waar de partijvoorzitter duchtig gebruik maakt van Twitter, trekt de partij de kaart van Facebook. Een inspanning die zich beloond ziet met 25.000 vind-ik-leuks.

De grote verliezer in het socialemediaverhaal lijkt SP.A. Hoewel de partij zich engageert op Twitter en Facebook, worden die inspanningen niet in dezelfde mate beloond als bij de andere partijen. De socialisten wisten de voorbije 28 dagen maar 700 nieuwe volgers te bereiken. Het laagste aantal onder de traditionele partijen.

De kampioenen

Het communicatiebureau maakte ook een rangschikking van de actiefste en populairste politici.

Actiefste politici

Europa :

1. Guy Verhofstadt (355 tweets de voorbije 28 dagen)

2. Gerolf Annemans (231 tweets de voorbije 28 dagen)

3. Johan Van Overtveld (205 tweets de voorbije 28 dagen)

Federaal:

1. Koen Geens (148 tweets de voorbije 28 dagen)

2.Filip De Winter (129 tweets de voorbije 28 dagen)

3. Vincent Van Quickenborne (124 tweets de voorbije 28 dagen)

Populair

Federaal:

Vincent Van Quickenborne (64.000 volgers)

Alexander De Croo (48.000 volgers)

Bart De Wever (24.500 volgers)

Annemie Turtelboom (24.000 volgers)

Vlaams:

Kris Peeters (28.000 volgers)

Freya Van den Bossche (24.000 volgers)

Gwendolyn Rutten (22.000 volgers)

Sommige politici lieten de voorbije weken ook een stijgend aantal volgers optekenen.

Op federaal niveau zag Theo Francken zijn aantal volgers toenemen met 8,7 procent tot 3.200 volgers. Een stijgend aantal Twitteraars vond ook de weg naar de accounts van Koen Geens (+6,6 procent), Pieter De Crem (+6,2 procent), Barbara Pas (+5,2 procent) en Peter Mertens (+4,9 procent).

Op Vlaams niveau blijkt vooral N-VA de Twittergebruikers aan te spreken. Zo kende het volgersaantal van Liesbeth Homans een stijging met 40,5 procent tot 3.100 volgers. Ook Ben Weyts (+11 procent) zag zijn volgersaantal toenemen.