9 op de 10 Vlaamse jongeren hebben Facebookprofiel
9 op de 10 Vlaamse jongeren hebben Facebookprofiel. Foto: AFP

Negen op de tien Vlaamse jongeren tussen 9 en 18 jaar hebben een actief profiel op de sociale netwerksite Facebook. Dat blijkt uit een tweejaarlijkseonderzoek Apestaartjaren van Linc, Mediaraven en UGent.

Dat is tien procent meer dan in 2012. 86,2% logt bovendien elke dag in. Facebook houdt daarmee andere sociale netwerksites zoals YouTube (62 procent), Instagram (30 procent) en Twitter (25 procent) achter zich en is dus nog niet dood verklaard.

De resultaten van het Apestaartjarenonderzoek worden straks voorgesteld op een studiedag in de Vooruit in Gent.

Bij kinderen van 9 tot 12 jaar is de sociale netwerksite van Ketnet in opmars. 43,3 procent van de kinderen heeft een account op de site van de VRT-jongerenzender. Dat is meer dan YouTube (42 procent) en Facebook (35 procent).

Smartphone

Uit de studie blijkt ook dat bijna negen op de tien jongeren in Vlaanderen een smartphone bezit. Meestal zijn het de ouders die de toestellen kopen en de gsm-gactuur betalen. Minder dan de helft van de jongeren heeft een abonnement voor mobiel internet.

Vaak krijgen ze het afdankertje van een van de ouders. ‘Mijn papa had op dat moment een nieuwe gsm gekocht. Dus hij had niet echt zijn oude gsm nodig en dan heb ik die gewoon gekregen’, getuigt Sofie, 15 jaar, ASO, in het onderzoeksrapport.

De doorsnee Vlaamse jongere bezit een arsenaal aan persoonlijke mediatoestellen:

  • 86 procent heeft een smartphone
  • 65 procent heeft een mp3-speler
  • 54 procent een laptop
  • 27 procent een tabletcomputer

41,1% van de bevraagde jongeren had voor het eerst een gsm toen ze twaalf jaar waren. Eén keer om de andere dag sturen jongeren nog e-mails. Dat terwijl ze liefst 58 sms'jes per dag versturen. In 2012 stuurden jongeren nog 71 sms'en per dag. Facebook, Snapchat, Skype en Whatsapp vervangen de sms, omdat zo veel jongeren nu een smartphone hebben.

Driekwart van de ondervraagden vindt dat hun leerkrachten meer media zouden moeten gebruiken in hun lessen. In vergelijking met 2012 krijgen jongeren nu wel vaker les over privacyinstellingen op school (41 procent) en leren ze vaker op school hoe kritisch om te gaan met online bronnen (65 procent).

Huiswerk

Jongeren geven aan dat ze massaal digitale media gebruiken om over huiswerk te overleggen. Het online leerplatform van de school (22 procent) moet het afleggen tegen de sms (75 procent) en Facebook (78 procent).

Opmerkelijk is dat sociale netwerksites (55 procent) bijna even goed scoort als radio (58 procent) en televisie (61 procent) om nieuws te volgen.

De onderzoekers doen een oproep aan iedereen die met jongeren werkt om gebruik te maken van digitale media. Ze vragen aan de Vlaamse overheid om een ondersteunende rol op te nemen met onder meer stimuleringsmaatregelen en permanente vorming van de huidige en toekomstige leerkrachten, pedagogen en sociaal werkers.