De favoriete aandelen van Frans Jurgens en Lennart Smits
Foto: rr
Frans Jurgens en Lennart Smits zijn de oprichters van Juno Investment Partners. Als portfolio managers investeren zij op een zeer geconcentreerde wijze met hun beleggingsfonds “Juno Selection Fund” in aandelen van bijzondere, veelal kleine- en middelgrote familiebedrijven in Europa. De deelnemingen kenmerken zich door marktleiderschap en veelal unieke producten waar, los van de economische situatie in de wereld, vraag naar blijft. Zij beheren met hun team momenteel rond 75 miljoen euro.

“Ons oog valt opvallend vaak op familiebedrijven. Veelal met de oprichter nog aan het roer en familieleden als aandeelhouders. Wij hebben een uitgesproken voorkeur voor ondernemingen, die langdurig in staat zijn zowel een hoog rendement op geïnvesteerd kapitaal te behalen, als hoge marges en een groeiende vrije kasstroom te genereren. We worden echt enthousiast als we geen, of weinig zaken kunnen bedenken die een onderneming in haar toekomstige winstgroei kan belemmeren. Zo kunnen we ons goed voorstellen dat het merendeel van onze deelnemingen van vandaag, over 5 of zelfs 10 jaar nog steeds deel uitmaken van onze investeringsportefeuille.”

Participanten in het fonds sinds de start in januari 2008 zagen hun inleg meer dan verdubbelen. Het gemiddelde jaarrendement over de afgelopen vijf jaar bedraagt 24,2%. Daarmee doet het fonds het nadrukkelijk beter dan de markt. En ook 2014 is uitstekend begonnen met een rendement van 13% in de eerste vier maanden.

De onderstaande vijf aandelen maken op dit moment allen deel uit van het Juno Selection Fund.


CTS Eventim

Het Duitse CTS Eventim (‘CTS’) is Europees marktleider op het gebied van (online) ticketing. Het is een typisch Juno bedrijf: De oprichter is actief als CEO en tevens grootaandeelhouder. Er is nauwelijks vreemd vermogen, er zijn hoge marges en uitstekende vrije kasstromen. De gezonde organische omzetgroei wordt stap voor stap aangevuld met slimme acquisities in geografische groeigebieden. Klanten verleggen de aankopen van hun concertkaarten van kiosken en callcenters naar het internet, hetgeen een aanmerkelijke margeverbetering voor CTS met zich meebrengt. Doordat klanten vooruit betalen voor hun kaartjes, heeft CTS beschikking over een zeer ruime kasstroom. Deze kasstromen worden voortdurend geïnvesteerd in meer activiteiten die blijven bijdragen aan de hoge rendementen op kapitaal. We verwachten daarom dat het bedrijf de komende 5 tot 8 jaar nog eens in winst kan gaan verdubbelen.

 

SimCorp

SimCorp is een Deense aanbieder van software voor financiële administratie van pensioenfondsen, verzekeraars en grotere vermogensbeheerders. Het systeem raakt de kern van hun business en is voor partijen ‘mission-critical’. Als gevolg van de verhoogde perceptie van investeringsrisico’s, toenemende regelgeving en druk op de kosten, ziet SimCorp een sterke vraag naar haar systemen. Met name ook de grote Amerikaanse markt wordt momenteel zeer succesvol aangeboord. Doordat klanten jaarlijks een hoge vaste fee vooruit betalen voor het blijvend gebruik van de laatste versies van de programmatuur, en tevens additionele applicaties erbij bestellen, is er een zeer hoge voorspelbaarheid van het groeimodel van deze organisatie.

 

Stratec Biomedical

Het Duitse familiebedrijf Stratec Biomedical is een producent van bloedanalyse-systemen. Met de  complexe machines van Stratec kunnen laboratoria en ziekenhuizen in-vitro testen naar verschillende ziektes uitvoeren. Dit met minimale menselijke interventie. Stratec’s klanten zijn farmaceutische bedrijven, die op hun beurt geld verdienen met de door hen ontwikkelde testen die op de Stratec machines worden uitgevoerd. Stratec profiteert al jaren van de toenemende tendens naar specialisatie en outsourcing: er is bijna geen farmaceutisch bedrijf meer dat zelf deze machines ontwikkelt. Na lancering van een nieuwe machine, wordt deze (met minimum afname garanties) door Stratec’s klanten bij ziekenhuizen en laboratoria geplaatst. De marges en rendementen op geïnvesteerd kapitaal van dit bedrijf behoren al jaren tot de beste in de industrie. Met de verdere toename van gepersonaliseerde medicijnen en behandelingen, zal de vraag naar meer testen waarvoor machines moeten worden gemaakt door deze marktleider, verder blijven toenemen.

Van de Velde

Sinds lange tijd heeft ons fonds een positie in dit Belgische familiebedrijf. Van de Velde ontwerpt, fabriceert en verkoopt luxueuze dames lingerie. De verkoop liep traditioneel vooral via het groothandelskanaal, maar sinds de komst van de niet-familiale CEO Van Doorselaere zo’n 10 jaar geleden, wordt er nu ook gericht ingezet op het eigen retailkanaal. Hierin ligt het grote potentieel voor de groep. De forse investeringen over de afgelopen jaren in het eigen winkelconcept, genereren tot nu toe nog ondermaatse rendementen. Maar eindelijk lijkt een trendbreuk zichtbaar bij de Europese Rigby & Peller winkels van Van de Velde. Als Van de Velde nu ook haar 16 Amerikaanse Intimacy winkels enigszins op de rit krijgt, en het management haar interne doel van ten minste 15% rendement op kapitaal kan waarmaken, dan zal dit een boost aan de groei geven. Deze “groei-obligatie” (al jaren een stabiel dividend rendement van rond de 6%), kan dan eindelijk weer een duidelijke omzet- en winststijging tonen. De waardering van Van de Velde is uiterst aantrekkelijk, zelfs als het niet zou lukken om de winkels in de Verenigde Staten in het gareel te krijgen.

 

Aryzta

Aryzta, uit Zwitserland, is een van de grootste producenten van afbakbroden wereldwijd. Onder leiding van CEO Owen Killian werd er jaren geleden een route uitgestippeld, die de jaarlijkse vrije kasstromen inzet om te investeren in broodbak-capaciteit op industriële schaal. Aryzta levert zo tienduizenden klanten een product waarmee die op hun beurt een goede winstbijdrage kunnen behalen. De door Aryzta geproduceerde broodproducten worden verkocht in tankstations, koffiecorners, en bij McDonalds, Starbucks en Tim Horton’s. Aryzta profiteert ook heel sterk van de trend naar het afbakken van broden in supermarkten. Dit afbakproduct van Aryzta brengt ook deze klanten een flinke positieve bijdrage aan hun winsten, zelfs als daar een investering in ovens voor nodig is en ruimte op de shopvloer voor moet worden opgeofferd. Lidl en Aldi profiteren bijvoorbeeld al jaren van deze trend, en Aryzta levert hen graag. Vanwege de grootte van Aryzta en de super moderne productie capaciteiten, kan dit bedrijf een steeds groter marktaandeel behalen. We zien dat al terug aan de oplopende marges en rendementen op het geïnvesteerd vermogen, waarop heel concreet gestuurd en beloond wordt. Op een termijn van 5 tot 10 jaar kan het bedrijf in onze ogen haar uitstekende groei in de winst met circa 10-15% per jaar doorzetten.