NMBS ontvangt 2,5 miljoen euro 'morele schadevergoeding' voor Fyra-debacle
Foto: Novum ERALD VAN DER AA

De NMBS en AnsaldoBreda schikken hun geschil over de Fyra-treinen. De Italiaanse treinbouwer komt over de brug bij de NMBS met 2,5 miljoen euro, preciseert NMBS-woordvoerder Bart Crols. De Italianen troffen eerder al een schikking met de Nederlandse Spoorwegen.

De Italiaanse hogesnelheidstrein werd begin 2013, amper enkele weken nadat hij was ingezet op de lijn tussen Brussel en Amsterdam, na een hele reeks mankementen geschrapt uit de dienstverlening. 

De NMBS annuleerde op 3 juni vorig jaar de bestelling van drie V250-treinstellen bij AnsaldoBreda. 'Uit grondig onderzoek blijkt dat het ontwerp van de V250-trein fundamentele lacunes vertoont met mogelijk zware gevolgen voor zowel betrouwbaarheid als veiligheid. Ook de kwaliteitsbewaking van de bouw van de trein is ontoereikend', klonk het toen.

Oorspronkelijk gevoelig hogere schadeclaim

Oorspronkelijk eiste de NMBS een schadevergoeding van meer dan 27 miljoen euro van AnsaldoBreda, de producent van de Fyra-hogesnelheidstreinen. Dat bedrag moest de schade voor het niet-leveren van de treinstellen vergoeden en kwam bovenop de boete van 12,7 miljoen euro die de NMBS eist voor het laattijdig leveren van de treinstellen.

Alles samen ging het dus om een claim van 40 miljoen euro. AnsaldoBreda heeft zich daar altijd hevig tegen verzet, en beschuldigde de NMBS zelfs van een lastercampagne.

Na verloop van tijd toonde de Italiaanse treinbouwer zich evenwel bereid om over de brug te komen met een schadevergoeding van 6,5 miljoen euro, op voorwaarde dat de toenmalige ceo van de Belgische spoorwegen, Marc Descheemaecker, een verklaring zou ondertekenen dat 'de kwaliteit van de Fyra-treinstellen nog meeviel'.

Descheemaecker weigerde echter op dat voorstel in te gaan, dus die deal belandde in de prullenmand. Dat werd aan onze redactie bevestigd door huidig NMBS-topman Jo Cornu, die naar de huidige regeling van 2,5 miljoen euro verwijst als 'collateral damage'.

'Volledige inverstering teruggekregen'

De Belgische spoorwegmaatschappij kreeg eerder, na een juridische procedure, al de 37 miljoen euro terug die ze in de vorm van voorschotten had betaald voor de bouw en levering van de drie bestelde Fyra-stellen. Die voorschotten waren gedekt door bankgaranties. 'De volledige investering in de treinen hadden we dus al teruggekregen', aldus NMBS-woordvoerder Crols. 

Met het nu bereikte akkoord 'wensen de partijen langdurige juridische procedures te vermijden die gedurende jaren energie en geld zouden vergen', zo staat in een persbericht van de NMBS. 'De overeenkomst stelt ook dat de partijen zich zullen onthouden van verdere financiële claims, inclusief vermeende schade voor beide partijen.'

De Nederlandse Spoorwegen (NS) sloten eerder dit jaar al een deal met de Italiaanse treinbouwer. Hierbij worden de Fyra-treinen teruggeleverd aan AnsaldoBreda. De Nederlanders ontvangen hiervoor 125 miljoen euro, terwijl ze de treinen voor een oorspronkelijk bedrag van 213 miljoen euro aangekocht hadden.