Kapitein Costa Concordia geeft bemanning de schuld
Francesco Schettino Foto: EPA

Francesco Schettino, de kapitein van het gezonken schip Costa Concordia, schuift alle verantwoordelijk van zich af. In januari 2012 kwamen bij de schipbreuk 32 mensen om. ‘We bevonden ons op een halve mijl van de kust en op die afstand is de bemanning verantwoordelijk voor de besturing.’

‘De volledige schuld ligt bij mijn officieren’, aldus Schettino in de krant Il Secolo XIX. De kapitein, die zich als enige voor de rechtbank moet verantwoorden voor de schipbreuk, wijst met de vinger naar zijn Indonesische bemanningsleden, die de bevelen niet goed hebben opgevolgd.

‘We bevonden ons op de rotsen en niemand zei: “kapitein, we zijn heel dichtbij, kapitein, let op.”’ Hij heeft naar eigen zeggen nog een laatste manoeuvre proberen uit te voeren, maar ‘dat mislukte omdat zijn stuurman een fout maakte’.

‘In reddingsboot gevallen’

Schettino verklaarde dat de eigenaars van het schip hem hadden gezegd geen officieel noodsignaal uit te sturen via de boordradio, maar om zijn eigen telefoon te gebruiken, om zo te vermijden dat ‘iemand die een schip in nood helpt, een beloning kan vragen ter waarde van het schip’. De kapitein, die veel kritiek kreeg omdat hij zijn schip verlaten had bij de ramp, zei nog dat hij per ongeluk in een reddingsboot viel.

Ondertussen zijn de bergingswerken van het wrak van de Costa Concordia stilgevallen, omdat de autoriteiten moeten beslissen naar welke haven het gevoerd moet worden voor de ontmanteling. Opnieuw een obstakel. Als het schip niet in de haven geraakt voor de temperatuur weer zakt, kan de berging pas in de lente van 2015 voortgezet worden.