Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) neemt het niet dat Europees Commmissaris voor digitalisering Neelie Kroes stevige kritiek uit op het verbod op de taxi-app Uber. ‘Regels zijn er om na te leven’, verdedigt Grouwels de beslissing. Uber kondigt zoals verwacht aan zich niet bij het verbod neer te leggen

Kroes had Grouwels ‘de minister van anti-mobiliteit’ genoemd. In een interview in De Ochtend op Radio1 haalt Grouwels hard uit naar Kroes. ‘Ik neem dit niet. Het is heel straf dat een commissaris vindt dat de regels niet moeten worden nageleefd. Als ze minister in België was geweest, dan had ze hiervoor ontslag moeten nemen’.

Uber laat vanmorgen weten dat het bedrijf het verbod ‘op alle mogelijke manieren’ zal aanvechten. Het is volgens woordvoerster Susanne Elias-Stulemeijer dan ook 'zeer waarschijnlijk' dat Uber gerechtelijke stappen neemt tegen het opgelegde activiteitenverbod. Uber zegt de dienst ‘UberPop’ te zullen blijven aanbieden in Brussel.

‘Regels voor taxisector’

Grouwels noemt het systeem van Uber, waarbij particulieren via een app in contact komen met mensen die een taxi nodig hebben ‘heel interessant’, maar merkt op dat het systeem zich momenteel ‘functioneert zonder zich iets van wat dan ook aan te trekken’. ‘Het systeem is heel interessant, maar er zijn wel regels, ook voor de taxisector. Uber respecteert die niet, en daarom moeten we ingrijpen.’

Ze wijst erop dat de Uber-chauffeurs geen belastingen betalen, en dat het niet vast staat dat ze over de nodige verzekeringen beschikken. Dat weegt ook op de veiligheid, stelt Grouwels. In de VS is al een dodelijk ongeval gebeurd met een Uber-klant, illustreert ze. ‘Uber heeft daar toen zijn handen van afgetrokken’. Dat alles brengt volgens haar de kwaliteit van de dienstverlening van Uber aan de klanten in het gedrang.

'Hoopvol'

Uber argumenteert dan weer dat de traditionele en de nieuwe vervoersdiensten perfect naast elkaar kunnen bestaan. 'Meer zelfs, het aantal gebruikers van vervoersdiensten stijgt in dat geval. Dat is bewezen in andere steden waar we actief zijn.' Het bedrijf benadrukt dat de diensten die het aanbiedt zowel in het belang van de consument als van de individuele ondernemer is.

Uber is overigens in overleg met de Brusselse regering om de gelicentieerde Uber-diensten - waarbij met professionele chauffeurs wordt gewerkt - te kunnen aanbieden in de hoofdstad. Het bedrijf zegt 'hoopvol' te zijn over dat overleg en ziet enkele openingen.

Imagoschade

Grouwels is nog meest verontwaardigd over de kritiek van Kroes dat de veiligheid van taxiklanten sowieso niet verzekerd is. De commissaris verwees daarvoor naar een recente verkrachtingszaak, waarbij de daders zich voordeden als vergunde taxichauffeurs. ‘Het parket is daarmee bezig. Dat heeft niets te maken met de Brusselse taxisector’.

Grouwels meent ook dat Kroes met haar uitlatingen ‘haar steentje heeft bijgedragen’ om Brussel imagoschade te bezorgen. Mee door de opmerkingen van Kroes heeft het verbod immers ook internationaal veel kritiek gekregen, tot op de voorpagina van de gerenommeerde Britse krant Financial Times toe.

Eigen systeem

Het systeem van een app waarmee klanten een taxi kunnen oproepen is ze als minister van ICT wel genegen, zegt Grouwels. Brussel werkt aan zo’n eigen systeem.