Pijlen naar boven? Een half uur minder file
De situatie bij ons nu: pijlen naar beneden.

Een simpele ingreep als de pijlen op de blauwe verkeersborden boven snelwegen naar omhoog laten wijzen in plaats van naar beneden kan files tot een half uur inkorten. Dat meldt Het Laatste Nieuws op basis van Nederlands onderzoek. ‘Meteen ook bij ons invoeren’, luidt het bij Touring;

Een paar jaar geleden startte Rijkswaterstaat, het uitvoerende agentschap van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu, een proefproject op het verkeersknooppunt Velperbroek in Arnhem. Op de blauwe borden boven de snelweg werden de pijlen naar boven gericht in plaats van naar beneden.

De resultaten zijn opmerkelijk. ‘De chauffeurs worden er veel rustiger door’, zegt Esther de Graaf van Rijkswaterstaat in de Nederlandse Volkskrant. De reden daarachter is dat de pijlen naar beneden alleen iets zouden zeggen over de locatie waar de chauffeur zich op dat moment bevindt en dat de pijlen naar boven meer informatie geven over wat er zit aan te komen.

Tien kilometer per uur sneller

‘De automobilist voelt zich beter geïnformeerd’, gaat de Graaf voort. ‘De gemiddelde rijsnelheid neemt toe met tien kilometer per uur en de files worden tot een half uur korter.’ Volgens de medewerkster van Rijkswaterstaat ‘sluiten de pijlen naar boven ook beter aan bij de moderne gps-systemen.’

In Nederland zijn ze alvast overtuigd. Onze noorderburen gaan de bewegwijzering in het hele land aanpassen. Ook in Duitsland en Zweden is dat trouwens het geval. Bij ons is er onlangs ook een proefproject van start gegaan, in Antwerpen op het verkeersknooppunt Antwerpen-Zuid. Daar zijn echter nog geen resultaten van bekend.

Afhankelijk daarvan zal ook bij ons beslist worden om alle verkeersborden aan te passen. ‘We kunnen alleen maar hopen dat we ook bij ons zulke positieve vaststellingen doen’, zegt Ilse Luypaerts van het Agentschap van Wegen en Verkeer in Het Laatste Nieuws.

‘Alles wat helpt, meteen invoeren’

Mobiliteitsorganisaties Touring en VAB zijn alvast al voorstander van de aanpassing. ‘Ik sta versteld van de resultaten, maar landen als Nederland, Duitsland en Zweden zullen de maatregel natuurlijk niet zonder reden invoeren’, zegt Karel Van Coillie, de verkeersjurist van Touring. ‘Wij hebben hier met genoeg verkeersproblemen te kampen. Alles wat een positief effect kan hebben op de doorstroming, moet ook hier meteen worden ingevoerd.’

‘We moeten kiezen voor de meest optimale signalisatie’, zegt Maarten Matienko van VAB, die pleit voor een doorgedreven onderzoek bij ons. ‘Borden die makkelijker te interpreteren zijn, zullen ertoe leiden dat een chauffeur minder moet vertragen om te weten wat hij moet doen. De borden met de pijlen naar beneden zullen zeker geen files doen ontstaan, maar ze misschien wel vervroegen.’

Matienko besluit dat ‘een half uur tijdswinst misschien veel is’. ‘Maar ook al is het máár een kwartier: als het helpt, helpt het.’