Peeters overlegt met topman Albert Heijn
Foto: BELGA

Vlaams minister-president Kris Peeters heeft donderdag Corné Mulders, topman van Albert Heijn in België, ontmoet. Het onderhoud kwam er na noodkreten van de land- en tuinbouwers die een stijgende prijsdruk voelen, waardoor ze geen eerlijke prijs meer krijgen voor hun producten. De organisaties wezen met de vinger naar Albert Heijn. Sinds de komst van de keten naar België is de prijsdruk enkel maar toegenomen.

Tijdens het overleg tussen Peeters en Mulders kwam de aankoop- en verkoopstrategie van Albert Heijn in België ter sprake, en de bezorgdheden van de land- en tuinbouwers.

Albert Heijn heeft beloofd te onderzoeken of de keten de Belgische gedragscode voor een faire relatie tussen aanbieders en kopers in de agrovoedingsketen kan onderschrijven, en zo kan toetreden tot het ketenoverleg. De gedragscode voorziet onder meer in het aanbieden van lokale producten voor zover die competitief zijn.

Er wordt gestreefd om voor Pasen tot een beslissing te komen. Minister-President Kris Peeters sprak alvast van een constructief gesprek. Hij vindt het positief dat topman Mulders bereid is te bekijken of de keten de Belgische gedragscode kan ondertekenen.

Ook Albert Heijn spreek van een ‘constructief en plezierig’ gesprek. ‘We hebben onze standpunten kunnen toelichten en hebben meer informatie gegeven over hoe zorgvuldig en netjes we werken in België en Nederland met al onze leveranciers inclusief boeren en telers. Vanaf het begin is het ons voornemen om steeds Vlaamser te worden. Hierdoor hebben we ook aangegeven dat we de Belgische gedragscode voor faire relaties tussen aanbieders en kopers in de agrovoedingsketen zullen bestuderen. En we streven ernaar om met een antwoord te komen voor Pasen’, luidt het in een reactie. Het bedrijf zegt te hopen in de komende jaren meer Belgische leveranciers bij zijn model van contractteelt en seizoenafspraken aan te kunnen sluiten. ‘Uiteraard is dit afhankelijk van onze omvang in België.’

Dat er nog veel wantrouwen is bij de landbouwers bewijst alvast een tweet van Piet Vanthemsche, voorzitter van de Boerenbond. Daarin noemt hij de slogan van de keten - ‘Belgische kwaliteit voor Hollandse prijzen’ - consumentenbedrog, omdat de keten geen Belgische producten verkoopt.

Mulders weerlegt dat de Nederlandse supermarktreus niet inkoopt bij Belgische leveranciers: ‘We hebben een honderdtal Belgische en Vlaamse leveranciers. We worden elke dag wat Vlaamser’, aldus Mulders in een telefonische toelichting. Zo komt een kwart van alle Jonagold-appels in de Albert Heijn-winkels (ook die in Nederland) van een bedrijf nabij Sint-Truiden. Het Belgisch rundsvlees wordt ook in Nederlandse winkels in de grensstreek aangeboden. ‘Hoe groter we in Vlaanderen worden, hoe groter de kans om volume af te nemen in België.’

Op de vraag of de Belgische gedragscode ook inhoudt dat niet onder de kostprijs mag worden verkocht, zei Mulders nog dat dat niet alleen in de code maar ook in de Belgische wet staat. ‘Dat doen we dan ook niet.’